Problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése - Műhelymunka

Problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése - Műhelymunka

 

2019.01.23. Műhelymunka szervezése 1. alkalom

A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése érdekében szervezett műhelymunka témája a „Kuvik módszer" volt. A Kuvik matematika módszertani doboz, tartalma színes fakorongokból, színes pálcikákból, számegyenesekből, betű- és számkártyákból áll. Az eszköz sokszínűsége biztosította a logikus gondolkodás, a kreativitás a stratégiai gondolkodás fejlesztését és fejlődését. A logikus gondolkodás fejlesztése nagy szerephez jutott a gyermekek tanulási folyamatában. A gyerekeket ezzel lehetett motiválni, a foglalkozást érdekessé tenni, hogy valóban tudjanak tanulva játszani. A feladatmegoldást csoportokba osztva végezték, ezzel elősegítve az együttműködési képességük fejlesztését is. Többféle feladattípust került kipróbálásra, így minél jobban kiaknázásra kerültek a doboz adta lehetőségek. A számtáblán keresték meg az összeadások és kivonások eredményeit, melyek helyét a fából készült korongokkal jelölték. Játszottak páros-páratlan játékot, a korongok színével azonosítva. Pálcikákkal raktak ki logikai feladatokat, melyek megoldása valamivel több gondolkodást igényelt. Igaz-hamis játékot játszottak a betűkártyák felhasználásával. A diákok nagyon élvezték a foglalkozást, ahol játékosan, észre sem véve, hogy tanulnak, megerősítették előzetes tudásukat, alkalmazásukat gyakorolták, szert tettek új ismeretekre is. 

   

2019.04.09. Műhelymunka szervezése 2. alkalom

A műhelymunkán, vagyis az élménybiológia órán nem a tankönyv és a tanári magyarázat uralta a szerepet, hanem maga az „élmény", amivel a kreatív készségek nagymértékben fejleszthetők. A foglalkozás célja hogy valódi sertés szív boncolása közben ismerjék meg a tanulók az emlős szív felépítését, amely nem más, mint egy élmény alapú tanulás. A tanulók ismeretszerzését nem követte számonkérés, a megszerzett tudásért nem jár érdemjegy, mégis ez az informális és nemformális oktatási módszerekkel megfűszerezett óra elérte a kitűzött céljait. A tanulók pozitív tapasztalatokat, sikerélményeket szereztek és ezekkel az élményekkel gazdagodva ülhettek be újra az iskolapadokba. A műhelyfoglalkozás alkalmával a tanulók csoportokban dolgoztak, közben interaktív táblán 3D-s szemléltető diák voltak kivetítve a szív működéséről. A gyerekek ezeknek a módszereknek köszönhetően tényleg élményeken keresztül sajátították el az egyáltalán nem könnyű tananyagot. 

   

2019.04.29. Műhelymunka szervezése 3. alkalom

A műhelymunka alkalmával a tanulók az eddig kialakult kreatív készségeiket használhatták és fejleszthették tovább. Az anyák napjára készülődve rendhagyó módon került megrendezésre a tanórán kívüli foglalkozás. Fontos a kibontakozásra és az eredményeket hozó tanulásra koncentrálni, szorgalmazni azt, hogy az így szerzett tudás kreatív felhasználása elvezethessen a problémamegoldó gondolkodáshoz. A gipszfestés egyfajta módon segít minél több vizuális problémát megoldani, ezzel problémamegoldó gondolkodást, kreativitást, fejleszteni. A tevékenység során a tanulók a saját szintjüknek megfelelő feladatot kaptak, ami a gipszből öntött kép egyedivé tétele volt, amit küllemükben, és tartalmukban is a lehetőségekhez mérten minél változatosabbakká kellett tenniük, ízlésük szerint. A feladat egyebek mellett a térlátásra, a térbeli gondolkodásra, a logikus gondolkodásra, a koncentrálóképességre, a problémamegoldásra, és a döntéshozatalra hatott fejlesztően, amellett, hogy anyáknapi meglepetésnek készült. 

   

2019.05.15. Műhelymunka szervezése 4. alkalom

A mai digitalizált világban a tanulók mindennapi, felgyorsult életébe észrevétlenül beépült az IKT eszközök használata, melyekkel már egyre fiatalabb életkorban kerülnek kapcsolatba. Ennek köszönhetően az a tapasztalat, hogy motiváltságukat a tanórákon egyre nehezebb fent tartani. Az oktatásnak alkalmazkodni kell igényeikhez, folyamatos megújulásra, új módszerek, eszközök alkalmazására van szükség, erre megfelelő a Lego matematika. Alsó tagozatban, de főleg első osztályban az új ismeretek elsajátításának és hosszú távú bevésődésének elsődleges eszköze a játékos tanulás. Mindezekre alapoz a Lego matematika oktatására kifejlesztett készlete. Használatakor a gyerekek egyedi elképzeléseik, saját útjuk során jutnak el a helyes megoldáshoz. Kreativitásuk, megoldókészségük, problémamegoldó képességük jól fejleszthető. A műhelymunka alkalmával a készlettel való ismerkedés után, az elemek rendszerezését gyakorolták a gyerekek. Nagyon élvezték, hogy megfoghatnak, megnézhetnek mindent. A rendszerezést követően irányított feladatokat végeztek. Saját maguknak kellett megkeresniük a különböző építőelemeket. Digitális felületen kivetített képek segítségével kígyót, vonatot építettek, ami mindenki számára hasznos volt.