Kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése - Műhelymunka

Kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése - Műhelymunka

 

2018.08.27. - 1. alkalom

A műhelymunka alkalmával a résztvevők megismerkedhettek a formális-nonformális-informális tanulás fogalomhármasával. Az informális tanulási tevékenységek megvalósítása érdekében kidolgozott állandó tematika is bemutatásra került, aminek célja, hogy pótolja az iskolarendszerű, vagyis formális tanulási keretek között kialakult hiányosságokat, ami okozhatja a tanulók egymástól, illetve a csoporttól való lemaradását és tanulási nehézségek kialakulását. A hiányosságok mértékének csökkentése mellett az informális tanulási lehetőségek kialakításának másik célja, hogy a különböző érdeklődésű és képességű tanulóknak biztosítva legyen a számukra megfelelő tér, továbbá célkitűzés a tanulási igény felkeltése a fiatalok körében. A tanítási időszak megkezdése előtt suliváró tematikájú műhelymunka került megszervezésre, ahol a résztvevőknek lehetőségük nyílt a nyári szünet végén, a közelgő iskolakezdésre hangolódni. A lelkesedés csak fokozódott az informális tanulási módszerek bemutatásának köszönhetően. 

   

2018.10.08. - 2. alkalom

A könyvtár témára épülő műhelymunka során a résztvevők megismerkedhettek az iskolai könyvtárral, illetve a könyvtárakkal általánosságban. A könyvtárak és a könyvek ismerete, megfelelő használata nagyban hozzájárulhat a legtöbb tantárgy követelményeik teljesítésének megkönnyítéséhez. A szakanyagok, ismeretterjesztő könyvek, vagy akár szépirodalmi művek olvasása segíthet a tanulóknak az esetleges hiányosságok csökkentésében. A könyvtárak kínálata hozzájárul az általános műveltség alapjainak elsajátításához, ami segíti a tanulók közötti (műveltségi) hátrányok, különbségek kompenzálását. Továbbá a könyvtárak lehetőséget biztosítanak arra, hogy a legtöbb tanuló érdeklődésének, képességeinek megfelelő elfoglaltságot találjon, ezáltal felélénkítve a tanulási hajlandóságot. 

   

2018.10.10. - 3. alkalom

A műhelymunkán a téma a 4-5. osztály közötti átmenet bemutatása volt a tanulók számára. A 4. osztály elvégzése után az 5. osztályba való lépés jelenti az alsósból felső tagozatossá válást, ami nem csak a tanulmányi követelmények nehezedésével jár, hanem a tanulók egyéniségére is hatással van. Önállóbbnak, ,,felnőttebbnek" érezhetik magukat. A tanulóknak negyedik évfolyam végére már meghatározóvá válnak az iskolai teljesítmény-elvárások által befolyásolt sajátos tanulási folyamataik, amik megalapozzák a felső tagozaton tovább folyó oktatást. Az átmenet érzékeltetése érdekében összehasonlításra került az alsó és felső tagozat az alkalmazott formális és informális tanulási technikák példáján keresztül. Míg az alsó tagozatos évfolyamon a játékos tanulás jellemző, addig felső tagozaton már komolyabb célok elérése érdekében komolyabb módszereket alkalmaznak a pedagógusok, hiszen az egyre összetetteb tudás megszerzése fontos. 

   

2018.10.10. - 4. alkalom


A műhelymunka alkalmával egészségnevelési vetélkedő került megszervezésre a tanulók számára. A különböző versenyek és vetélkedők a tehetséges tanulók továbbfejlesztéséhez járulnak hozzá akár szaktárgyi, sport, művészeti és egyéb témákban egyaránt. Ezek a foglalkozások segítik legtehetségesebb tanulókat, hogy az iskolán kívüli versenyeken eredményesen részt vegyenek. Az egészségnevelési vetélkedő minden tanuló felé irányuló célja a lelki, fizikai és szellemi egészség fejlesztése, az egészséges életmóddal való játékos megismerkedés, ami egyike lehet az informális és nem formális tanulási lehetőségeknek. Az informális tanulási forma jellemzője ugyanis, hogy a formális és nonformális dimenziókkal szemben itt a tanulás járulékos tevékenység. 

   

2018.10.17. - 5. alkalom

A műhelymunka célja a szervezendő versenyek és vetélkedők bemutatása volt a részt vevő tanulók számára. A versenyek és vetélkedők a különféle területeken tehetséges tanulók továbbfejlesztéséhez járulnak hozzá szaktárgyi, sport, művészeti, stb témákban. Ezek a foglalkozások segítik legtehetségesebb tanulókat, hogy az iskolán kívüli versenyeken eredményesen részt vegyenek. A projekt keretein belül, az informális tanulási tevékenységek alkalmazásának elősegítése céljából megszervezni kívánt versenyek és vetélkedők között szerepelnek tantárgyi versenyek matematika, angol és magyar nyelvből, mese és versmondó verseny, Kazinczy-vetélkedő vagy akár Ki-Mit-Tud vetélkedő. Ezek népszerűsítése és bemutatása sikerrel járt, a részt vevő diákok izgatottan várják a különféle játékos és izgalmas versenyeket.