Projekt bemutatása

Amikor a diák észrevétlenül tanul...

...avagy Informális és nem formális tanulási lehetőségek a Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvodában. Jelentős, 72,6 M Ft európai uniós pályázati támogatásban részesültünk, hogy pedagógiai, szakmai módszertanunkat megújítsuk, és ezáltal hozzásegítsük tanítványainkat ahhoz, hogy az ismeretek elsajátításának új színtereit is kipróbálhassák játékosan, de mindeközben észrevétlenül tanulva, gyarapodva tudásban, élményekben.

Az EFOP 3.3.7-17-2017-00046 azonosítószámú pályázat keretében nevelőtestületünk az előző év elején nagy lelkesedéssel kezdett neki a módszertanok kidolgozásához. A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése érdekében, kihasználva az iskola területén lévő régi épület adottságait, SZABADULÓSZOBÁT alakítottunk ki, amely változtatható feladatsorokkal, izgalommal teli élményt jelent minden szabadulni vágyó látogatójának. A MANUÁLIS ÉS DIGITÁLIS ESZKÖZÖKKEL TÁMOGATOTT TÁBLAJÁTÉK módszertan sokrétű problémamegoldási lehetőséget kínál alsós és felsős tanítványainknak. Igazán nagy sikerként élik meg tanítványaink a VIRTUÁLIS TÁRSASJÁTÉK foglalkozásokat, ahol az üzleti élet, pénzügyi világ és egyéb, csak a virtuális térben elérhető tevékenységeken keresztül ismerkednek és oldanak meg felmerülő problémákat, helyzeteket. A gyakorlati tevékenységeket kedvelők pedig a MESTERSÉGEK CÍMERE nevet viselő kreatív alkotóműhelyben tevékenykedhettek.

A lelki és fizikai egészség fejlesztése kiemelt helyet foglal el intézményünk pedagógiai programjában, de a pályázat keretében is kidolgoztunk öt módszertant. A SZÍNHÁZ AZ ÉLET! drá­mapedagógiai foglalkozások mind az alsó, mind a felső tagozatban népszerűek. Az alsó tagozatos gyermekeink körében kedvelt tevékenység a tánc. A NÉPEK TÁNCA módszertan kifejezetten a magyar és az európai népek táncainak és kultúrájának megismerésére íródott, értékmentő és értékteremtő szándékkal.
A lelki egészség fejlesztésének kiváló eszköze a művészetterápia. Az alsó és a felső tagozatos gyermekek számára biztosít terápiás lehetőséget a kidolgozott MŰVÉSZETTERÁPIÁS ESZKÖZÖK BEVEZETÉSE A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS CÉLJÁBÓL módszertan és ez alapján megvalósuló foglalkozás.

Az informális tanulást célzó tevékenységek is nagyon kedveltek tanítványaink körében. Ezek a módszertanok egyrészt folyamatosan, másrészt projektjelleggel vannak jelen iskolai életünkben. Folyamatosan, szakkörszerűen működik a LEGO, MEGA LEGO szakkör, az IDEGEN NYELVI OLVASÓKÖR, az ÉL A FOTÓ! kreatív médiaműhely, valamint az ELŐTTÜNK AZ ÉLET! - gazda-, gazdasszony-kör. Projektjelleggel épült be oktató-nevelő munkánkba a TERMÉSZETTUDOMÁNYOS TÁBOR, NYÁRI ANGOL TÁBOR, 7PRÓBA, OLIMPIAI JÁTÉKOK A REFIBEN, valamint a VÁROSISMERETI ÉS ÖKOVETÉLKEDŐ. A pályázat keretében közel 12 M Ft értékben szereztük be a tevékenységek megvalósításához szükséges hagyományos és digitális eszközöket, valamint 4,5 M Ft értékben szakmai anyagokat. Ez nagymértékben segítette és segíti jelenleg is az igényes, minőségi megvalósítást. A tudásmegosztás színterei a műhelymunkák és interaktív előadássorozatok voltak, amelyek lehetőséget teremtettek valamennyi pedagógus számára a kidolgozott módszertanok megismerésére, a tanulóknak pedig megkönnyítették az érdeklődésüknek leginkább megfelelő tanórán kívüli foglalkozás(ok) kiválasztását. A pedagógusok felkészítését két továbbképzés is segítette.

A 2019 májusában megrendezett konferencia résztvevői tájékoztatást kaptak a pályázat aktuális eredményeiről, megismerték további terveinket, valamint tudományos magyarázatot is kaptak az informális és nem formális tanulás előnyeiről.

Hisszük, hogy a pályázati forrásból megvalósult tevékenységek, módszertanok, fejlesztések tanítványaink javára válnak, és hozzásegítik őket ahhoz, hogy korszerű és használható tudással rendelkezzenek, fejlődjön problémamegoldó képességük, Ielki és testi egészségük úgy, hogy élménnyé válik számukra az ismeretszerzés, tanulás.

Hálásak vagyunk az Európai Szociális Alap és Magyarország Kormánya által nyújtott pályázati támogatásért, minden pedagógusunkért és közreműködőért, aki részt vett a projekt megvalósításában, valamint tanítványainkért, akikkel együtt örülhetünk a megvalósult eredményeknek, sikereknek.

 

,,Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam, és megértem!"(Konfuciusz)