Módszertanok megvalósítása: Informális tanulást célzó tevékenységek

Agóra Tudományos Élményközpont
2019.10.24 09:00-13:00

 

 

A pályázat zárása előtt 160 diák és 10 nevelő élményprogramban vett részt az Agora Tudományos Élményközpontban Debrecenben. A program a pályázat által 100 %-ban finanszírozott volt.
Célrendszere: informális tanulást célzó tevékenységek; természettudományok megszerettetése, a játszva tanulás és megtapasztalás egy módjának megismertetése a tanulókkal, miközben fejlődnek a kulcskompetenciák. Főbb célok a program megvalósításával:

  1. a kreativitás fejlesztése
  2. a gondolkodásra nevelés
  3. az élmények összegyűjtése tudásszerzéssel
  4. támogatni, erősíteni, kiegészíteni az iskolai tanulást
  5. aktív részvétel és tapasztalás
  6. a játék öröme egyénileg és csoportban

Az élménynapra négy autóbusszal indult a tanulókból és kísérő pedagógusokból álló csapat. Jó hangu­latú utazás után érkeztünk meg Debrecenbe. A parkolást követően az Agora épületét ostromoltuk meg. A csomagok elhelyezése után a 160 gyereket csapatokra osztották. Minden csapat kapott egy helyi vezetőt, a kísérő pedagógusok a nap programját is kezükbe vehették, és elindult a nagy kaland. Először a teljes alsó szintet vehették birtokukba a gyerekek. Ez a rész egy óriási tudományos interaktív játszótér. Itt található az óriási Foucault inga, mely a Föld forgásának titkát fedi fel. Megtapasztalták a gyerekek, hogy mekkora munkával jár az elektromosság előállítása. Célba lőttek egy speciális Lenz­ágyúval és saját kezükkel alakítottak ki 3D-s domborzati térképet homokból, ahol az esőcsinálás csodá­ját is megtapasztalhatták. Aki elég bátor volt, az 2 méter magasan biciklizhetett.
Csoportokban próbálták ki a tanulók a repülés és a felfedezés élményét az Oculus Rift segítségével. Volt, aki Rio de Janeiroba utazott, akadt, aki Rómát látogatta meg, s a szimulátor segítségével bejár­hatták a különböző városok nevezetességeit, utcáit. A kivetítőkön az éppen nem játszók is követhették az eseményeket. A fiúk mellett a lányok is szívesen beültek a versenyautó szimulátorba (PS VR) és igyekeztek a lehető leggyorsabban megtenni a kijelölt távot.
Szintén kisebb csoportokban látogatták meg azt a termet, ahol villámokkal zenélhettek a Tesla-tekercs segítségével. Nagy élményt jelentett gyereknek, felnőttnek egyaránt.
Az egész csapat közösen vett részt egy rendkívüli fizika órán, amely tulajdonképpen egy „Villám show" volt. Itt érdekes kísérletek keretében ismerkedhettek meg a villámmal, az őt kísérő hangjelenséggel. Választ kaptak, hogy milyen hatással van környezetünkre és kell-e félni tőle. Aktívan szerepet vállaltak a bemutatott eseményekben.
A 7. és 8. évfolyam megnézhette az éjszakai égboltot napközben. Az Agora csillagásza tartott elő­adást. A 20-25 perces programban az őszi csillagképekkel és az aktuális égi jelenségekkel ismerkedhet­tek meg a tanulók, majd elhagyva a Föld légkörét a Világegyetemben is körbenézhettek. A Microsoft és a NASA együttműködéséből született programon keresztül a földi és űrbéli távcsövek legjobb képei érhetők el.
Azok a csoportok, akik elfáradtak a játékban és valami másra vágytak a nap folyamán bármikor kisé­tálhattak a szabadba és az aranyló őszi napfényben nagy sétát tehettek az Agora botanikus kertjében. A programsorozat végeztével minden résztvevő finom ebéden vehetett részt.
Délután élményekkel gazdagodva, fáradtan indult haza a 170 fős csapat Miskolcra.
Összegzés: A debreceni program szorosan kapcsolódott a pályázati célkitűzéseinkhez, vagyis az él­mény alapú tanulás egyik legmagasabb fokát valósította meg. Az interaktív térben, az előadások al­kalmával észre sem vették a tanulók, hogy mennyi tudásra tettek szert, miközben fejlődött szociális kompetenciájuk, gazdagodott személyiségük erősödtek készségeik, melyek a mindennapi élethez szükségesek és szorosan kapcsolódva a műveltséghez.

 

,,Él a fotó" élmény alapú fotózás
2019.03.05-2019.05.28

 

  

Célcsoport: Felső tagozat
A foglalkozások időkerete: 20 óra 10 foglalkozás, alkalmanként 2X45 perc.
A foglalkozások célja:

  • A digitális fényképezőgép kezelése
  • A fényképezőgép különböző funkcióinak, beállításainak megismerése, célszerű használata,
  • Tárgyak, természeti jelenségek, épületek, emberek, rendezvények fotózása
  • A különböző fotótechnikai eszközök megismerése és használata (állvány, vaku, derítőernyő, vaku - szinkronizáló)
  • A fotózási etikett
  • Az elkészített képek feldolgozása
  • Ismerkedés a Picasa képszerkesztő programmal
  • Az elkészült munkák elemzése
  • A szakkörön tanultak összegzése, rendszerezése

Munkaformák: Csoportmunka, páros munka és egyéni munka
Alkalmazott módszerek: Szemléltetés, magyarázat, megbeszélés, gyakorlati foglalkozás
Eszközök: Fényképezőgépek, laptop, projektor, vaku, állvány, derítőemyő, vaku szinkronizáló

Fejlesztési területek: Gondolkodás: összehasonlítás, összefüggés meglátása, rendezés. Érzékelés, észlelés: vizuális, auditív, téri. Vizuális képzelet és emlékezet. Szociális érzékenység: figyelmesség, illedelmesség, egymás segítése. Önellenőrzés.
Beszámoló az éves munkáról:
Elsősorban a felső tagozatosokat vártuk ezekre a foglalkozásokra, mert úgy éreztük, ők érettek meg arra, hogy ilyen értékű eszközökkel bánjanak, illetve, hogy a természettudományos és vizuális ismereteiket kamatoztassák. A gyerekek lelkesen jelentkeztek a szakkörre, szívesen vettek részt a foglalkozásokon. Elsajátították a fényképezőgép és a különböző fotótechnikai eszközök használatát, funkcióját. Megismerkedtek a komponálási lehetőségekkel, a különböző fotótémákkal és megtanulták mindezt úgy lefényképezni, hogy mások számára is élvezetes legyen. Élvezték és kihasználták a digitális képszerkesztő programokat, mondhatni ebben lelték legnagyobb örömüket. Büszkék voltak az elkészített alkotásaikra. A képeket jól tudták elemezni, mind esztétikai, mind fotótechnikai szempontból. Mindeközben megtanultak együttműködni másokkal, hiszen nem állt minden eszköz rendelkezésére minden gyereknek. Megismerték, hogyan bánjanak ezekkel az igen értékes gépekkel, hogyan tartsák rendben őket és hogyan óvják a sérülésektől.
Reflexió:
Az alkalmak kifejezetten oldott, kötetlen légkörben zajlottak. A gyerekek a gyakorlati foglalkozásokat jobban élvezték, így rövid elméleti bevezetés után inkább a fényképezések közben adtam instrukciókat, illetve a kép szerkesztésekor javasoltam még néhány beállítást. A legjobban a szabadban töltött foglalkozások tetszettek nekik. Szívesen fényképeztek a parkokban, utcákban. Egyaránt örömüket lelték az emberek, tárgyak és épületek fotózásban. Inkább a fotótechnika érdekelte őket, kevésbé a kompozíció, ezért erre újra és újra fel kellett hívnom a figyelmet. Az állvány, derítőemyő és külső vaku funkcióját és használatát megtanulták ugyan, de a gyakorlatban nem használták, az egyszerűbb megoldásokat keresték. Az elkészült munkák alapján elmondhatom, hogy a szakkör maximálisan elérte célját. Jelentősen bővült a gyerekek ismerete. Biztos vagyok benne, hogy innentől kezdve fényképeiket tudatosan fogják elkésziteni és büszkén fogják megmutatni bárkinek.

 

,,Előttünk az élet" Gazda/gazdasszony leszek
2018.11.30-2019.05.06

 

 

Célcsoport: alsó és felső tagozat
A foglalkozások időkerete: 20 óra
A foglalkozások célja:

  • elsősorban a mindennapi életvezetéshez szükséges gyakorlati tudás megszerzése
  • családi életre való felkészítés, a háztartási ismeretek, a gyakorlati tevékenységekhez szükséges készségek és képességek fejlesztése
  • a hatékony, önálló tanulás
  • a szakszerű eszközhasználat elsajátítása

Munkaformák: Csoportmunka, páros munka és egyéni munka
Alkalmazott módszerek: Szemléltetés, magyarázat, megbeszélés, gyakorlati foglalkozás
Eszközök: háztartási kisgépek, varráshoz, kötéshez, fonáshoz, ültetéshez szükséges eszközök

Fejlesztési területek: Gondolkodás: összehasonlítás, összefüggés meglátása, rendezés. tervezési készség fejlesztése, végrehajtási készség fejlesztése. Vizuális képzelet és emlékezet. Szociális érzékenység: figyelmesség, illedelmesség, egymás segítése. Önellenőrzés.
Beszámoló az éves munkáról:
Már a kidolgozásnál is megmutatkozott, hogy rendkívüli módon összetett tevékenységről beszélünk. Mindegyik közös jellemvonása, hogy a mindennapi élettel szoros kapcsolatban állnak. Négy fő területet különíthetünk el: kézimunka,sütés-főzés, ültetés, háztartási munka.
Háztartási munka: vásárlás, mosás, vasalás, varrás. A mindennapi élet apró mozzanatai. A vásárlásnál beszélgettünk a tudatos vásárlásról, környezeti tartalmú logókat, tanúsítványokat ismertek meg a gyerekek. Beszélgettünk a reklámok szerepéről, hatásáról miközben meg is néztünk párat. A mosásnál a gyakorlati kérdésekre és feladatokra helyeztük a hangsúlyt. Szétválogattuk a szennyes ruhát, a gyerekek kipróbálhatták a mosógép programozását. A varrásnál egyszerűbb öltéstechnikákat mutattam be a gyerekeknek, majd a varrógéppel való varrás következett. Előre kiszabott színes darabokat öltöttek össze kézzel, majd géppel.
Sütés, főzés. Az egyik legnépszerűbb tevékenységi forma volt. Az adventi időszakban mézeskalács sütésével kezdtünk. A hozzávalók kimérése után a tészta összeállitása következett. Megtanulták, milyen hozzávalók, fűszerek szükségesek a tésztához, hogyan kell összeállítani, milyen a jó tészta, hogyan kell kinyújtani. A nyújtás után a kiszúró formákból válogatva ki-ki kedve, ízlése szerint szaggatott ki a tésztából, majd kisütöttük azokat. A kukorica saláta készítése azért alkotott sikert, mert viszonylag könnyen elkészítették. Itt is fontos vo]t a lépések betartása, az alapanyagok pontos adagolása. A palacsinta készítése is óriási siker volt. A tészta elkészítésénél már voltak tapasztalataik, így ezt a tevékenységet gyorsan megoldották. Nagy örömünkre szolgált, hogy kipróbálhattuk az elektromos palacsintasütőt. Eleinte nem volt egyszerű a használata, hiszen leginkább a hagyományos palacsintasütőhöz vagyunk hozzászokva, de néhány elrontott darab után belejöttek a gyerekek is.
A kézimunka körbe a csősál elkészítése és a makramézás került. Mindkét tevékenység szokatlan a mai gyerekek számára. Nagy türelmet és figyelmet igényelnek ezek a munkák. A kötésnél nagy segítséget jelentett, hogy a kicsik örömtelinek találták, hogy az ujjukkal köthetnek. A pamutok széles színválasztékából örömmel választották ki a nekik tetsző színeket. A makramé elkészítésénél az alapvető csomókat tanulták meg megfigyeléssel. Ezeket variálva készitették el a karkötőjüket, melyeket szívesen viseltek. Megfelelő gyakorlás után dísztárgyakat is készíthetnek.
Ültetés: Miután megmutattuk az eszközöket, felhívtuk a figyelmüket a pontos, tiszta munkavégzésre, eszközök helyes használatára.
Első alkalommal a földet elegyengettük, a vetőmagokat szétosztottuk, elültettük s belocsoltuk.
Majd gyomláltunk és a palántákat ültették el a gyerekek. Természetesen locsolással végződött az óra. A magról vetést, a kis növény fejlődésének nyomkövetését nagyon élvezték. Segít a türelemre nevelésben. A közös kertészkedés megkönnyíti a munkát, és a gyerekek is hamar rákaptak az ízére.
Reflexió:
Az alkalmak kifejezetten oldott, kötetlen légkörben zajlottak. A gyerekek a gyakorlati foglalkozásokat jobban élvezték, így rövid elméleti bevezetés után inkább minden tevékenységnél a gyakorlatra fektettük a hangsúlyt. Sikerült felkeltenünk az érdeklődésüket, örömmel tanultak számukra teljesen új dolgokat, fejlődött kitartásuk, esztétikai érzékük. Fontosnak tartottuk a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Látták munkájuk eredményességét, megvalósíthatták, amit elképzeltek, megtanulták, hogy milyen értékes a kézi munka. Elsajátítottak egy olyan tudást, amelyet később saját gyermekeiknek is átadhatnak. A sütés, főzés azért aratta a legnagyobb sikert, mert a produktumokat minden esetben meg is ehették.
A foglalkozások elérték a kitűzött célt, mert a gyerekek a gyakorlati foglalkozások keretében jutottak olyan tudáshoz, melyet az iskolapadban nem szerezhettek volna meg. Minden alkalom tartogatott valami érdekeset, játékot és olyan ismeretet, mely a mindennapi életben is hasznosnak bizonyulhat.

 

Idegen nyelvi olvasókör
2018.10.01-2018.10.15

 

 

Célcsoport: A felső tagozatosoknak hirdettük meg a foglalkozást.
A foglalkozások időkerete: 20 foglalkozás, alkalmanként 60 perc
A foglalkozás célja:

  • szókincsfejlesztés
  • kiejtés fejlesztése
  • az idegen nyelvi kommunikációs készségek fejlesztése
  • élményszerzés, az olvasás megszerettetése
  • az idegen nyelvi célországok kultúrájának megismertetése (Egyesült - Királyság és tagországai, Amerikai Egyesült Államok)
  • Részletesebb megismerése Skóciának, Londonnak és New Yorknak
  • Az idegen nyelvi könyvtárunk megismertetése, a gyerekek ösztönzése a kölcsönzésre

Alkalmazott módszerek: pármunka, csoportmunka, kreatív feladatmegoldás, frontális munka
A képességfejlesztés fókuszai:

  • emlékezetfejlesztés- hallás utáni szövegértéssel, illetve híres épületek felismerésével
  • szövegértés - hallás és olvasás után,
  • figyelem, koncentráció, képzelet fejlesztése - képeslap írása képzeletbeli utazás alapján,
  • megfigyelőképesség fejlesztése, idegen nyelvi kommunikáció - a foglalkozások alatt a célnyelv használata minden helyzetben

A feldolgozott olvasmányok listája:
H Q.Mitchell-Marileni Malkogianni:

  • Lisa visits Loch Ness,
  • Lisa in London,
  • Lisa in New York ( Published by MM: Publications)

A foglalkozások során igyekeztünk az ismert turistalátványosságok megismertetésére, ezzel kapcsolatos szokások, tradíciók átadására. Ezen ismeretekkel bővítettük a tanulók látókörét, fejlesztettük általános műveltségüket. A későbbiekben az idegen nyelven letett nyelvvizsga követelményeinek egyike az, hogy a vizsgázó ismerje a célnyelv kultúráját. A legtöbb tanuló nem volt tisztában a célország földrajzi elhelyezkedésével, fövárosaival sem. Így a foglalkozások elérték céljukat, mert hasznos ismereteket szerezhettek a diákok a foglalkozásokon, anélkül, bogy bármely tantárgy neve előkerült volna.
Tulajdonképpen az olvasás segítségével, a játékokkal jutottak információhoz.
Iskolánk könyvtára számos angol nyelvi könyvvel bővült az elmúlt években, ezért könyvtári alkalmakat is beterveztünk a szakkör foglalkozásain belül. Szerettük volna, ha az ott található könyvekkel jobban megismerkednek a tanulók. A szókincsfejlesztés egyik leghatásosabb módja az, ha minél többet olvasunk az adott nyelven. A gyerekek körében napjainkban már nem igazán népszerű az olvasás, de hisszük azt, hogy érdekes, koruknak megfelelő olvasmányokkal felkelthető az érdeklődésük. Fontosnak tartottuk a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Olyanoknak is, akiknek egyébként a tanórákon kevesebb sikerélménye van.
A foglalkozások lezárásaként angol csapatversenyt rendeztünk a gyerekeknek. A feladatok témáit, szókészletét a feldolgozott olvasmányok adták. A feladatok játékos formában mozgatták meg a tanulókat, végig kötetlen, oldott légkör uralkodott. A legtöbb diák a jövő tanévben is szívesen jelentkezne erre a foglalkozásra.
Tapasztalataink:

A tanulók lelkesen vettek részt a foglalkozásokon. Tetszett nekik az oldottabb légkör. Előfordult, hogy készítettünk angol teát, amerikai palacsintát. Mindig nagy figyelemmel kísérték a képes beszámolókat, prezentációkat. A tanulók egymáshoz való viszonya is változott: a kis csoportban történő foglalkozás még közelebb hozta a diákokat egymáshoz és a foglalkozás vezetőjéhez is. Fontosnak tartottam a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Olyanoknak is, akiknek egyébként a tanórákon kevesebb sikerélménye van.
Reményeink szerint a következő tanévben is folytatjuk az olvasókör megszervezését, foglalkozásait.

 

Kutatók Köre
2019.08.22-2019.08.27

 

 

A Kutatók köre - 4 napos természettudományos tábor elsődleges feladata, hogy a leendő 7. évfolya­mos tanulók még a szeptemberi tanévkezdés előtt ízelítőt kapjanak az előttük álló természettudomá­nyos tantárgyakból, és tapasztalati úton ismeretekhez jussanak. A tematika összeállítása során elsőd­leges szempont volt, hogy olyan témaköröket érintsenek a foglalkozások, amelyek a tanév során is feldolgozásra kerülnek, ezért a táborban megszerzett ismereteket tudják majd hasznosítani a diákok.
Célrendszere: informális tanulást célzó tevékenységek; természettudományok megszerettetése, mie­lőtt a természetismeret tantárgy felbomlik: földrajz, biológia, kémia és fizika tantárgyakra. Eközben fejlődnek a kulcskompetenciák:
a.    kreativitás fejlesztése
b.    gondolkodásra nevelés
c.    a vitakultúra és a személyes megnyilatkozások fejlesztése
d.    A gyerekek és a tanárok között közvetlenebb kapcsolat kialakítása
e.    képesek legyenek a diákok nagyobb „közönség" előtt megnyilvánulni
f.     az élmények összegyűjtésével tesz szert tudásra
g.    támogatni, erősíteni, kiegészíteni az iskolai tanulást
h.    aktív részvétel és tapasztalás
i.     matematika kompetencia
j.     szociális kompetencia

Első nap: iskolai helyszín (5 óra)
A tábor és egyben az egész éves természettudományos munka alapozása történt a Szent-Györgyi Alberttel készült interjú levetítése és elemzése kapcsán. A fő hangsúly a természettudományos mun­kához való hozzáállás, az elhivatottság kérdése és a bennünket körülvevő világ megismerésére való törekvésen volt. Ezt követték a fizika világába kalauzoló egyszerű kísérletek az energia és a mechanika témakörökben. Nagyon felemelő volt látni, ahogy a diákok már a legegyszerűbb problémákat is igye­keztek átgondolni és úgy születtek magyarázatok, egyelőre még csak „konyhanyelven" a felvetett kér­désekre, hogy tulajdonképpen még nincsenek tantárgyi ismereteik! Közelebbről megismerkedtek a mikroszkópok varázslatos világával, alapvető vizsgálati technikákkal, algoritmusokkal. Természetesen nem maradhatott el a digitális eszközök segítségével megoldott Kahoot-feladatsor sem, mely mintegy ráhangolódásképpen több, korábban tanult ismeretet segített felidézni, kicsit rendszerezni.

Második nap: külső terepi helyszín: Szentlélek Turistapark (5 óra)
Szervezési és időjárás-előrejelzési szempontokat is figyelembe véve, a tábor második napját a termé­szetben töltöttük. Aznapra szánt tevékenységeinket egy néhány kilométeres túraútvonalra fűztük fel, melynek egyik állomása egy természetes forrás környékének a megismerése volt. Az említett forrást megvizsgáltuk az élővilág szempontjából: fajismeret bővítése történt a környéken fellelhető növények és állatok felfedezésével. Néhány egyszerű növény-morfológiai vizsgálat után megnéztük, hogy mely gerinctelen állatfajokkal találkozunk magában a forrás vizében. Nem maradhattak el természetesen a kivitelezhető fizikai kísérletek sem, melyek leginkább a terület, térfogat, sebesség és nyomás témakö­röket hozták közelebb a kíváncsi diákokhoz. Munkánk megkoronázásaképpen a Szentléleki Turistapark természetvédelmi területén belül gazdagítottuk növényrendszertani ismereteinket, majd a bátrabbak kipróbálhatták fizikai erőnlétüket egy kalandpálya teljesítésével.

Harmadik nap: külső helyszín: Eszterházy Egyetem Eger -Varázstorony (5 óra)
A mindenkori táborok legjobban várt eseménye az egri Varázstorony felfedezése. Így volt ez idén is, hiszen már az oda való eljutás, a közös vonatozás is élményszámba megy sok diáknál, akiket autóval visznek szinte mindenhova. A Nagy sikert aratott az interaktív része a kiállításnak, ahol számos ismere­tet játszva, szinte észrevétlenül sajátítottak el a diákok miközben kipróbálták a fizikai jelenségeken alapuló esiközöket, Természetesen nem unatkoztunk az előadások alkalmával sem, hiszen Naprendszerünket és az éjszakai égbolt csillagképeit ismerhettük meg a planetárium kupolája alatt. Vida tanár úr kísérleti bemutatója a légnyomás témakörében igen látványos volt és emlékezetes marad minden résztvevőnek. Murányi tanár úr látványos kémia show-ja, pedig sok olyan jelenséget vonultatott fel igen szórakoztató stílusban, amelyre az általános iskolai keretek között nincs lehetőségünk kitérni. Kolléganőmmel nem tudunk elfogultság nélkül viszonyulni az egri programhoz, hiszen mindketten egri diákok voltunk és az előbb említett tanárok meghatározóak voltak pedagógusi pályánk tekintetében.

Negyedik nap: iskolai helyszín (5 óra)
Táborunkat iskolai helyszínnel kezdtük és azzal is zártuk, mintegy keretet adva a programnak. Fizikai kísérletek során előtérbe kerültek az elektronikai alapismeretek. A rendelkezésre álló készletek segít­ségével a diákok galvánelemet építettek citrom felhasználásával, különböző elektromos motorokkal működő napelemes járműveket szereltek össze, valamint egyszerű áramköröket állítottak össze, me­lyek segítségével még rádió-adást is sikerült befogniuk! A kémiai kísérletek blokk tevékenységei visszautaltak az Egerben látottakra, ezért leginkább a levegő tulajdonságaihoz, összetételéhez kapcsoló­dó vizsgálatok, probléma-felvetéseket járták körül a tanulók.
Természetesen nem maradhatott ki az összefoglalásképpen megoldott Kahoot-feladatsorra épülő ve­télkedő sem.

Összefoglalásképpen megállapíthattuk, hogy feltétlenül van létjogosultsága a tábornak a hetedik évfo­lyam bevezetéseképpen. A tanulók visszajelzései nagyon pozitívak voltak- elvégezhetőnek, értelmez­hetőnek és felfoghatnak ítélték meg a tevékenységeket, ez pedig biztos kiindulópont a következő évek táborainak a megszervezéséhez.

 

LEGO és Mega LEGO, Giga Puzzle ,,...mert alkotni jó"
2019.01.18-2019.06.07

 

 

Célcsoport: alsó tagozatban hirdettük meg a foglalkozásokat
A foglalkozások időkerete: 5 alkalom, alkalmanként 4 óra összesen 20 óra
Az első alkalom: 2019. január 18-án (12:30-16:30) zajlott.
Feladat: Ház, állat, labirintus,erdő építése
A tervezett tematikánkból az 1.2.3.4. foglalkozást valósítottuk meg ebben az időpontban.
Megvalósítás: Három-négy fős csoportokra terveztük a foglalkozást. Minden asztalra egy dobozt pakoltuk ki a LEGO Classic 10704 tartalmát tálcákra és minden csapatnak egy kék színű 10714 alaplapot.
Első évfolyamosok: 1.a osztály
Téma: házikó építése
Cél: A képzelet, a kreativitás fejlesztése. A gondolkodás, a finom motorikus mozgás előtérbe helyezése. A csapatok kialakítás egy puzzle kirakásával kezdődött, miután megtalálták a helyüket, elolvastuk a mesét azután jöhetett a kreatív alkotás.

Második évfolyam: 2.b
Téma: Állatok építése
Cél: A kreativitás, a tapintási érzék fejlesztése mellett az együtt munkálkodás örömének megismertetése. A tanulók itt is puzzle kirakásával alakítottak csapatokat, egy kis verses mese után a kreatív alkotás következett. Minden csapatnak 8 állatot kellett elkészítenie, természetesen lehetett többet is.

A harmadik évfolyam: 3.a
Téma: Erdő
Cél: A gondolkodás fejlesztése az építés folyamata során. A játék, mint készségfejlesztési lehetőség. A harmadik osztály tanulóinak erdő építése volt a feladat, itt már készültek egészen különleges alkotások is például fészek a fán vagy odú a mókusnak.

Negyedik évfolyam: 4.a
Téma: Labirintus építése
Cél: A kreativitás fejlesztése, a problémát egyszerű lépések sorozatára lebontani és kitartóan a megoldás keresésére törekedni. Ök előtte egy kis labirintus feladatlapot is kaptak, amit párban oldottak meg. Utána jöhetett a saját csapatlabirintus elkészítése.

Reflexió: Nagyon élvezték a LEGO és Mega LEGO Giga Puzzle szakkört gyerekek. Jó volt, hogy péntek délutánra raktuk, egymás utána a 4 szakköri órát, így könnyebb volt az előkészítés és összepakolás. A gyerekek aktívan részt vettek a feladatokban, együttműködtek és ügyesen bemutatták egymásnak a kész munkáikat. Változtattunk az első és második évfolyam tervezetén, megcseréltük, így jobban illeszkedett a tanítási órán tanultakhoz. A motivációs történetet rövidíteni kellett, hogy maradjon elég idő az alkotásra.

A második alkalom: 2019. február 8-án (12:30-16:30) zajlott.
Feladat: Üzlet, bevásárlóközpont, farm építése
A tervezett tematikánkból a 5.6.7.8. foglalkozást valósítottuk meg ebben az időpontban.
Megvalósítás: Három-négy fős csoportokra terveztük a foglalkozást. Minden asztalra egy-egy doboz legot, egy kék alaplapot (10714) és egy nagy tálcát raktunk. A Lego Friends (41318) és a Lego Friends (41349) került a lányok asztalára, a Lego Minecraft (21144) egy-egy ugyanolyan doboz a fiúk asztalára.
Az első évfolyam: 1.a osztály
Téma: Étterem, szálloda építése lego elemekből
Cél: Vállalkozói kedv, kommunikáció fejlesztése csapatmunkában, az alkotás és a játék örömének megismerése
A motivációs állatokat ábrázoló képekről beszélgetve kezdtük a foglalkozást. A tanulók feladata házépítés volt. Az első csapat éttermet épített. A második csapat szállodát. A harmadik csapat egy lakóházat. A negyedik csapat pedig faházat. Az elkészült alkotásokat minden csapat bemutatta. Aztán megbeszéltük, hogy az állatok vajon melyik ház körül éreznék jól magukat.

A második évfolyam: 2.b osztály.
Téma: Szálloda, farm építése lego elemekből
Cél: Az alkotás és a játék örömének megismerése, a felfedezés izgalmának átélése, tapintási érzék fejlesztése
Beszélgetéssel kezdtük a foglalkozást, ahova csak lányok érkeztek. Az alkotások közben ők jobban figyelték egymás munkáját. Az állatok elhelyezését is szem előtt tartották. Az első csapat két barátnő házát építette meg. A második csapat egy üveg szállodát, a többi csapat farmot építettet a legokból.
A harmadik évfolyam: 3.b osztály
Téma: Bevásárlóközpont, büfé építése lego elemekből
Cél: Vállalkozói kedv, kommunikáció fejlesztése csapatmunkában, az alkotás és a játék örömének megismerése
Miután leültek az asztalokhoz a küett képekről beszélgettünk. A vásárlást ábrázoló képről ők inkább a barátságot vették észre. Így terveztek olyan házat, amiben jó lehet a barátoknak együtt lakni. Az első csapat strand büfét épített, a második csapat üvegházat, a harmadik csapat tóparti házat, a negyedik csapat kis kunyhót. Érdekes volt látni, hogy ők a környezetet is megépítették.
A negyedik évfolyam: A 4.a osztály
Téma: Farm építése, ház építése Lego elemekből
Cél: A kreativitás fejlesztése, a problémát egyszerű lépések sorozatára lebontani és
kitartóan a megoldás keresésére törekedni
A fiúk aprólékosan, megtervezve építették a farmjukat. A lányoknak barátok farmja, háza volt a kitűzött cél. Az első csapat Sári, Kati, Abi házát építették meg, a második csapat üvegboltot épített, a harmadik csapat cölöpházat épített a farmjára, a negyedik csapat pedig nyuszi házat.

Reflexió: Nagyon jó volt látni, hogy milyen szép, kreatív alkotások születtek. Mennyire különböző módon képzelik el az otthont! Ügyesen dolgoztak össze, egyik csapatban sem volt vitatkozás alkotás közben. Lehetőségük lett volna a prospektus útmutatása szerint építeni, mert minden asztalra kitettük. A gyerekek saját ötletük alapján építettek.
A harmadik alkalom 2019. február 15-én volt (12:30-16:30)
Feladat: Autók, dinoszauruszok, kastélyok építése
A tervezett tematikából a 9. 10. 11. 12. foglakozást valósítottuk meg.
Megvalósítás: A foglalkozást 3-4 fős csapatokra, pármunkára és egyéni építésre terveztük. Az asztalokra a következő legok kerültek: Lego City autók (60218, 60240, 60239, 60206, 60212) Lego Creator versenyautó (31089) Lego Creator dinoszaurusz 2 db (31058) Lego Disnay Pricess (41154, 41152). A kék alaplapot (10714) most csak a kastélyt építők asztalára tettünk.
Az első évfolyam: l.b osztály
Téma: Kastély, autó építése
Cél: A kreativitás fejlesztése, a problémát egyszerű lépések sorozatára lebontani és
kitartóan a megoldás keresésére törekedni
A mese meghallgatása után lányok a mesés kastély építésébe kezdtek a fiúk inkább egyedül vagy párban kezdtek el építeni. Most a kitett prospektus segítségével tudták megépíteni a lego autókat, kastélyokat.

A második évfolyam: 2.a osztály
Téma: Kastély, dinoszauruszok építése prospektus alapján
Cél: Vállalkozói kedv, kommunikáció fejlesztése csapatmunkában, az alkotás és a játék örömének megismerése
A lányok itt is a kastélyokat építették meg csoportban. A fiúk a dinoszauruszokat építették párban. A kitett prospektusok alapján dolgoztak.
A harmadik évfolyam: 3.a osztály
Téma: Autók, versenyautók, dinoszauruszok építése prospektusból
Cél: Az alkotás és a játék örömének megismerése, a felfedezés izgalmának átélése, tapintási érzék fejIesztése
A gyerekek a történet meghallgatása után az autók építésébe kezdtek, itt a fiúk már dolgozhattak a versenyautó megépítésén is. A lányok közül a dinoszaurusz megépítését választották egy lány csoport épített csak kastélyt.
A negyedik évfolyam: 4.b osztály
Téma: Disney kastély, autók, dinók
Cél: Vállalkozói kedv, kommunikáció fejlesztése csapatmunkában, az alkotás és a játék örömének megismerése
A történet meghallgatása után a fiúk itt is a versenyautó építésébe kezdtek. A lányok közül volt, aki egyedül épített kisebb autót, illetve dinoszauruszt. Egy csoport vállalkozott a Disney kastély megépítésére. A prospektus alapján építették meg alkotásaikat.
Reflexió: Nagyon jó volt látni, hogy milyen szép, kreatív alkotások születtek. Mennyire különböző módon képzelik el az otthont! Ügyesen dolgoztak össze, egyik csapatban sem volt vitatkozás alkotás közben. Lehetőségük lett volna a prospektus útmutatása szerint építeni, mert minden asztalra kitettük. A gyerekek saját ötletük alapján építettek.

A harmadik alkalom 2019. február 15-én volt (12:30-16:30)
Feladat: Autók, dinoszauruszok, kastélyok építése
A tervezett tematikából a 9. 10. 11. 12. foglakozást valósítottuk meg.
Megvalósítás: A foglalkozást 3-4 fös csapatokra, pármunkára és egyéni építésre terveztük. Az asztalokra a következő legok kerültek: Lego City autók (60218, 60240, 60239, 60206, 60212) Lego Creator versenyautó (31089) Lego Creator dinoszaurusz 2 db (31058) Lego Disnay Pricess ( 41154, 41152 ). A kék alaplapot ( 10714) most csak a kastélyt építők asztalára tettünk.
Az első évfolyam: 1.b osztály
Téma: Kastély, autó építése
Cél: A kreativitás fejlesztése, a problémát egyszerű lépések sorozatára lebontani és
kitartóan a megoldás keresésére törekedni
A mese meghallgatása után lányok a mesés kastély építésébe kezdtek a fiúk inkább egyedül vagy párban kezdtek el építeni. Most a kitett prospektus segítségével tudták megépíteni a lego autókat, kastélyokat.
A történet meghallgatása után több 3 fős csoport és két pár alakult, így építettek a kiválasztott legokból. Örömmel nézték meg a többiek munkáit és szívesen hallgatták meg a hozzájuk kötődő történeteket.
A harmadik évfolyam: a 3. b osztály
Téma: Bazár
Cél: Vállalkozói kedv és a kommunikáció fejlesztése csapatmunka folyamán. A játék örömének felfedezése, az alkotás örömének megteremtése.
Ök is történetet hallgattak meg először. Érdekes, hogy rögtön csapatokat alkottak és ők kifejezetten az útmutatót használták. Örömüket lelték abban, hogy segítséget kaptak és szívesen hajtották végre a tájékoztató által leírt lépéseket.
A negyedik évfolyam: a 4. b osztály
Téma: Bazár, építs, amit szeretnél!
Cél: A kreativitás fejlesztése, a problémát egyszerű lépések sorozatára lebontani és
kitartóan a megoldás keresésére törekedni
A történet után pontos elképzelésük volt a kiválasztott legok megépítésére. A fiúk 3-4 fős csoportban építettek útmutatás alapján. A lányok közül voltak, akik egyedül fogtak hozzá az alkotáshoz, azonban egy csapatot is alkottak. Minden alakulat igyekezett az útmutatás szerint dolgozni, de saját képzeletüket is belevitték. Számukra is nagy örömet jelentett, hogy megnézhették egymás munkáját, tanácsokat adtak egymásnak, látszott, hogy örömet jelent számukra a közös munka.
Reflexió: A tematikában szereplő foglalkozások közül, ez volt az utolsó tantermi alkalom, hiszen a Mega Lego és Giga Puzzle megépítését az iskola udvarán szeretnénk megvalósítani. Ezért választottuk az utolsó alkalomra a bazár témát tematikánkból. Ez azt jelentette, hogy szabad választás volt az építés témáját tekintve az adott elemeket figyelembe véve. A gyerekeknek nagyon tetszett, hogy ők választhatták ki mit szeretnének építeni. Az első-második osztályosok a szabad építést választott a Lego Classik, Lego Minecraft elemekből. A harmadik-negyedik osztályosok nehezebb építésre vállalkoztak és jobban követték a prospektusban leírtakat. Mindenki szívesen megnézte, meghallgatta, mit építettetek a többiek.

Ötödik alkalom: 2019.június 07. 12:00-16.00
A tervezett tematikából az 17. 18. 19. és 20. foglalkozást valósítottuk meg.
Feladat: Játékok kialakítása a Mega LEGO és Giga Puzzle segítségével. Ugróiskola, labirintus építése. Matekos, számos, betűs, tappancsos habtapi felhasználása, épületek tervezése.
Cél: A kreativitás,a személyes megnyilatkozások fejlesztése közös munka segítségével,ajáték és az alkotás örömének megélése.
-    gondolkodás fejlesztése
-    vitakultúra és a személyes megnyilatkozások fejlesztése
-    matematika kompetencia fejlesztése
-    szociális kompetencia fejlesztése,-
-    vizuális fejlesztés
-    együttműködés
-    kommunikáció
-    téri tájékozódás fejlesztése

Szervezési feladatok.Játéktér kijelölése, csapatok kialakítása, eszközök kiosztása, játékszabályok ismertetése.
A 4. b osztály feladata volt, hogy a mozgásos tevékenységekhez összerakják az alagutat, ugróiskolát. A tanulók egyéni és csoportmunkában dolgoztak, segítőkészek, együttműködőek voltak.
A 4. b osztály diákjai Mega LEGO elemekből csoportmunkában labirintust és épületeket építettek. Nagy öröm volt számukra, hogy hatalmas méretű elemekkel alkothattak, hiszen nem a padban ülve, apró darabokból, hanem szabadon mozogva, téri tájékozódást fejlesztve készültek kreatív alkotások. Az első évfolyarn egyénileg, és csoportokban is játszott. Az Ugróiskola az ismertetett szabály
alapján zajlott.4 fős csoportokban váltották egymást. Lányok és fiúk külön-külön csoportot képeztek. Az alagútban való átbújásokat diákjaink gyorsan és fegyelmezetten végezték.
A 2. b osztály a Mega LEGO-ból kialakított alagútban négykézláb kúszott-mászott. Ügyesen, figyelmesen valósították meg a kért a feladatot. Ügyelve arra is, hogy az alagút szerkezete ne sérüljön meg, és ne nyíljon szét az összeillesztéseknél. A gyerekek rendezetten állva, türelmesen várták, hogy sorra kerüljenek, és minél többször, egyre ügyesebben leküzdjék az előttük álló pálya akadályait.
Reflexió: A foglalkozásokat a tornateremben tartottuk meg, mert ezen a napon nagyon változékony, esős időjárás volt. A gyerekek nagyon ügyesen dolgoztak az elemek összeillesztésénél, egymást segítették, támogatták. Nagy élmény volt számukra foglalkozásokon való részvétel. Örömmel próbálták ki a játékokat, vidám, hangos, örömteli hangulatban zajlottak az órák. A kitűzött
feladatokat sikeresen elvégezték tanulóink.