Műhelymunka: A kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése

1.alkalom
2018.10.17. 14:00-16:00

 

 

A műhelymunka 2018.10.17-én zajlott, melyen 15 pedagógus vett részt.
Idegen nyelvi olvasókör tematikáját, annak célját, főbb tevékenységeit ismertettem a pedagógusokkal. Az eddig lezajlott foglalkozások eredményességéről kaptak a kollégák visszajelzést a műhelymunka során. Illetve megismerhették a foglalkozások során használt könyveket, eszközöket, alkalmazott módszereket, technikákat. A következő információkat osztottuk meg a jelenlévőkkel: A foglalkozásokat heti egy alkalommal, 2 órában tartják 6. évfolyamosoknak.
Az olvasókör célja:
-    szókincsfejlesztés
-    kiejtés fejlesztése, az idegen nyelvi kommunikációs készségek fejlesztése
-    élményszerzés, az olvasás megszerettetése
-    az idegen nyelvi célországok kultúrájának megismertetése (Egyesült - Királyság és tagországai,
Amerikai Egyesült Államok). Részletesebben Skócia, London, New York megismertetése, ezzel kapcsolatos szokások, tradíciók átadása. Ezen ismeretekkel a foglalkozásokon bővítik a tanulók látókörét, fejlesztik általános műveltségüket. Az eddigi tapasztalatok alapján kijelenthetjük, hogy a legtöbb tanuló nincs tisztában a célország földrajzi elhelyezkedésével, fövárosaival sem. Fontosnak tartjuk a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Olyanoknak is, akiknek egyébként a tanórákon kevesebb sikerélménye van.

A műhelymunka következő részében a kidolgozott módszertanból kiragadott feladatokat láthattak a pedagógusok:
Pl.:
1.    Országok beazonosítása fővárossal
2.    Képfelismerés párosítással (épületek, neve, országa)
3.    Szituációs feladat: Lisa bemutatása a McGregor családnak (milyen információkat tudunk Lisáról?)
4.    Műveltségi totó: Ki emlékszik több részletre a 3 könyv kapcsán?
5.    Show and tell (mutogatás, híres helyek)
6.    Show and tell
Mutogasd el az alábbi híres helyeket , épületeket!
1.    Buckingham Palota
2.    Őrségváltás
3.    Szabadság szobor
4.    The Big Apple
5.    Skót dudás
6.    Loch Ness-i szörny
7.    Trafalgár-tér

A műhelymunka során a résztvevők motiváltsága megfelelő volt, nagy lelkesedéssel hajtották végre a feladatokat. A műhelymunka következő részében értékeltem az eddigi tevékenységet, a tanulókkal töltött foglalkozások tapasztalatait osztottuk meg.
Beszámoltak, hogy a tanulók motiváltsága megfelelő, a foglalkozások kötetlen hangulatban telnek. Legjobban a kreatív feladatoknak örülnek, ebből a későbbiekben többet fognak belecsempészni a foglalkozásokba. Nagy figyelemmel kísérik az olvasmányokban szereplő nevezetességekről szóló ismertetőket. Lelkesek, ha a foglalkozásokra készítenek angol teát, vagy kekszet.
Véleményem szerint a jövőben több hangsúlyt kell fektetni a csoportos-, illetve pármunkára. Sokszor a gyerekek bátortalanok, ha olyan tanulóval kell együttműködniük, aki nem az osztálytársuk. Fontosnak tartom a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Olyanoknak is, akiknek egyébként a tanórákon kevesebb sikerélménye van.

 

2.alkalom
2019.05.23. 13:30-15:30

 

 

A foglalkozás résztvevői: a foglalkozást alsó tagozatos és felső tagozatos diákoknak egyaránt meghirdettük, hogy minden korosztály képviselve legyen. Így a csoport összetétele vegyes volt.
A foglalkozás célja: ismerkedés régi mesterségekkel, népszokásokkal, hagyományos és természetes anyagfelhasználással.
Fontosnak tartjuk, hogy a tanulók elsajátítsák és otthon is használják az itt tanultakat. A népi kultúra fontos része és a mai társadalom egyik kihívása is az, hogy hogyan hasznosítsuk a megmaradt, kidobásra szánt, illetve a természet adta alapanyagokat (csuhé, textilmaradékok). Célunk volt, hogy a gyerekek vegyék észre és további életükben is alkalmazzák azt a tudást, amibe itt belepillanthattak, hogy a látszólag értéktelen anyagokból mennyi mindent lehet készíteni. További célunk az volt, hogy ismerkedjenek meg régi mesterségekkel, valamint a népművészetben használt hagyományos eszközökkel, alapanyagokkal.
A tevékenység: Iskolánk már évek óta kapcsolatban áll a Fügedi Márta Népművészeti Egyesülettel. A műhelymunka szinhelyéül azért választottuk az egyesületet, mert a / pályázatban kidolgozott módszertanhoz, a „gazda, gazdaasszony leszek" tematikájához szorosan illeszkedik az egyesület profilja. Vállaltuk, hogy a pályázat megvalósítása során kapcsolatot tartunk, bevonjuk a megvalósításba a Kézműves Alkotóházat.
Az alkotóház kézműveseinek segítségével a gyerekek bőr kulcstartót, textilbabát és csuhébabát készítettek. A bőr kulcstartót némi segítséggel ki is tudták díszíteni, a bőrművességben használt eszközök segítségével.
A textilbaba készítése a lányoknak ügyesebben ment, de a fiúk is elboldogultak vele. Megmaradt vászon, pamut és fonál felhasználásával készítették el a babákat.
A csuhébaba az egyik legrégebbi gyermekjáték, melynek elkészítése okozta a legnagyobb kihívást a gyerekek számára. A csuhé hajtogatásában és kötözésében sok tanulónak segítségre volt szüksége, az elkészült babára viszont mindannyian nagyon büszkék voltak.
A foglalkozás nagy örömünkre szolgált, hiszen valamennyi gyermek el tudta készíteni a munkadarabjait. A kézművesek nagy türelemmel segítették őket. így mindenki sikerélménnyel távozhatott.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a mai felgyorsult világunkban megálljunk egy kicsit, legyen arra időnk, hogy megismerkedjünk a ma élő népművészeti technikákkal, s azokkal az emberekkel, akik ezt magas szinten művelik és át is tudják adni a gyerekeknek. Reméljük, hogy lesz még lehetőség ennek a folytatására is.

 

3.alkalom
2019.05.27 13:30-15:30

 

 

Célcsoport: A 3-6. évfolyam.
A műhelymunka ideje: 2019. május 27. 13:30 - 15:30
A műhelymunka célja:
•    A fotózás alapjainak elsajátítása
•    Az állvány, vaku, deritőemyő összerakása és használata
•    A háttér megválasztása
•    A fényviszonyok meglátása, az ahhoz való alkalmazkodás, illetve annak korrigálása

Munkaformák: Csoportmunka és egyéni munka
Alkalmazott módszerek: Szemléltetés, magyarázat, megbeszélés, megfigyelés
Eszközök: Fényképezőgépek, vaku, állvány, deritőemyő, lepedő
Fejlesztési területek: Gondolkodás fejlesztése ( összehasonlítás, összefüggés meglátása, rendezés), érzékelés, észlelés fejlesztése (vizuális, auditív, téri), kommunikáció fejlesztése.

A műhelymunka bemutatása:
A foglalkozást egy hivatásos fotós vezette. Szándékosan választottunk kisebb évfolyamokról is gyerekeket, mert szerettük volna, ha az elkövetkezö években majd ök is aktívan bekapcsolódnak a fotószakkör munkájába. Célunk az volt, hogy megismertessük a fotózás alapjait a gyermekekkel illetve, hogy megmutassunk egy pár kompozíciós technikát és megvilágítási beállítást. Ehhez elsö sorban az kellett, hogy megismerjék, hogyan kell bekapcsolni a fényképezőgépet, az üzemmód kapcsoló piktogramjainak jelentését, az állvány felállítását, a gép ráhelyezését, a vaku és a derítőemyő használatát.
A gyerekek kipróbálhatták a fényképezőgépeket, maguk szerelték össze az állványokat. Szívesen álltak modellt, ha arra volt szükség. A kollégám megmutatta a fény útját zárt helyiségben, a vetett árnyékokat, felhívta a figyelmet azok zavaró hatásaira. Elmagyarázta, hogyan lehet ezeket a javunkra fordítani, illet\e hogyan lehet eltüntetni, ha nincs rájuk szükségünk. A vaku és derítöemyö használatánál megfigyelhették hogyan változik a kép a vaku szögének beállításával, illetve a derítőemyő fényének tompításával.

Reflexió:
A gyerekek szívesen vettek részt a foglalkozáson. Végig oldott légkör uralkodott, ugyanakkor fegyelmezett volt a csoport. Együttműködőek, kreatívak voltak. Nagyon ügyesen megoldották az állványok és derítőemyök összeszerelését, mondhatni felnőtt segítsége nélkül. Odafigyeltek egymás munkájára, nem csak a saját képük érdekelte őket, hanem a többiek fotói is. Megértették és alkalmazták azokat a fotótechnikákat, amiket hallottak. Ha egy-egy kép, vagy beálIítás nem sikeredett túl jóra, akkor változtattak, egymásnak tanácsot adtak.
A foglalkozás legvégén el kellett mondaniuk, milyen új ismeretekre tettek szert. Öröm volt hallani, ahogyan percekig sorolták.

 

4.alkalom
2019.05.28 13:30-15:30

 

 

A műhelymunka célcsoportja a pályázatba bevont kisiskolások voltak. Célul tűztük ki a legfogékonyabb korosztály figyelmét felhivni a legózás adta élményeken alapuló fejlődésre. A foglalkozás keretében beszéltünk a gyerekeknek a LEGO tönéneti hátteréről, a LEGO-val való jatékos tanulás mibenlétéről: miközben ők ,.csak" játszanak ... a LEGO, MEGA lego építőjáték erősíti a problémamegoldásukat és az ahhoz vezető utat.

Az interaktív táblán kivetítő segítségével megnézhették diáktársaikat legózás közben:
-    beszélgetnek, meghallgatják egymást ...
-    együttműködnek, egyre ügyesebbek a csapatban való munkálkodásban. együtt gondolkodásban ...
-    vitáznak, véleményt cserélnek, megismerik egymás gondolatait és párbeszéd alakul ki közöttük ...
-    jobb lesz a csoport és a közösségi élet az osztályban

Beszélgetést kezdeményeztünk a gyerekekkel, hogy mondják el mi a véleményük a legoval támogatott matematika órákról, a LEGO-s foglalkozasokról. Megfogalmazták, hogy nekik a LEGO építőjáték szuper élmény hiszen szabadon szárnyalhat a fantáziájuk és teret engedünk a kreativitásuknak. Sajnálják. hogy elröpül a tanóra és el kell pakolni a LEGO készleteket. Örülnek a megépített alkotásoknak, sokan itt az iskolában találkoztak először a LEGO-val.

A gyerekek érdeklődéssel várták a folytatást. .. hoztam nekik egy távol-keleti mesét, melynek címe: A füvesember volt, motivációs célzattal olvastam nekik az emberi leleményesség,jószívűség és bölcsesség fontosságáról életünk során. Ezen tulajdonságaink fejlesztéséhez a LEGO is hozzájárul.
Éld ki kreativitásod LEGO Creator; LEGO Mindstroms; LEGO Friends Heartlake; és a többi Lego játékkal! Megkezdődött a gyakorlati tevékenység, a tanulók részben párokban, részben csoportokban építettek: kastélyt, parkot, emeletes házat, közlekedési járműveket pl. traktort, autót, rendőrautót, emelőkosaras darut, állatokat pl. dinót.
A rnűhelymunka foglalkozás végén a gyerekek megfogalmazták azt a vágyukat, hogy a következő tanévben szeretnék, ha lenne LEGO szakkör, lennének LEGO-s órák, foglalkozások, melyre szívesen jönnének.

 

5.alkalom
2019.05.30 11:30-13:30

 

 

A pályázatban kidolgozott szakmai program, tematika az informális tanulást celzó tevékenységek témakörén belül a ,.Kutatók köre" (természetismereti tábor). A szakmai programban megfogalmazott célok a következők: A természettudományok megszerettetése
kísérletekkel. tudományos játékokkal modellezéssel mielőtt a természetismeret tantárgy , felbomlik: földrajz. biológia. kémia és fizika tantárgyakra. Célcsoport a leendő 7. osztályos tanulók.
Az említett tevékenységek közben az alábbi kulcskompetenciák fejlődnek:
a.    kreativitás fejlesztése
b.    gondolkodásra nevelés
e.    a vitakultúra és a személyes megnyilatkozások fejlesztése
d.    A gyerekek és a tanárok között közvetlenebb kapcsolat kialakítása
e.    képesek legyenek a diákok nagyobb ,,közönség" előtt megnyilvánulni 
f.     az élmények összegyűjtésével tesz szert tudásra
g.    támogatni, erősíteni, kiegészíteni az iskolai tanulást
h.    aktív részvétel és tapasztalás
i.     matematika kompetencia
j.     szociális kompetencia

A pályázat keretében nagyon sok eszközt sikerült beszerezni, hogy ezeket a célokat elérjük. Műhelymunkánk célja az volt, hogy kedvet csináljunk az augusztusban tartandó nyári táborunkhoz.
Ezért több eszközt kipróbálhattak a tanulók:

  • Snap circuits light nevű elektromos szerelőkészletet, mellyel hangot és fényt adó áramköröket tudtak egyszerűen kapcsolási rajz alapján összeszerelni a tanulók.
  • Cars and boats 2 - brainbox nevű készletből elektromos járműveket szerelhettek össze - hajót, autót.
  • Kidzlabs - tudományos ismeretek nevű játék fejleszti a megfigyelőképességüket, eközben új természettudományos ismerettel gazdagodtak.
  • Kidzlabs - illusion sience - egyszerű fénytani kísérleteket végezhettek vele a tanulók, optikai eszközöket próbálhattak ki és optikai csalódásokat érthettek meg általa.
  • Georello tech nevű szerelőkészlettel a hajtások fajtáit ismerhették meg, melyek a járművekben, gépekben előfordul.
  • Inventor 50 in 1 multimodels - árammal hajtott modelleket szereltek össze belőle - elektromos kerékpár, targonca, stb.

A gyerekeknek nagyon tetszett ez az alkalom, a kipróbált pályázati forrásból kapott eszközök, melyek megkönnyítik az elmélet megértését, amiknek segítségével élményszerűvé válhat az oktatás. Elégedettséggel távoztak a résztvevők. Remélhetőleg sokan fognak részt venni a jelenlévők közül a nyári természetismereti táborunkban, valamint jó hírét továbbítják a mai alkalomnak.