Módszertanok megvalósítása: Közösségfejlesztő programok, közös versenyek, vetélkedők szervezése

Angol nyelvi tábor Miskolcon
2019.08.22-2019.08.27

 

 

Célcsoport: 5. évfolyam jó képességű tanulói
A foglalkozások időkerete: 4 napon keresztül, napi 5 óra
A foglalkozások célja:

•    felkelteni az igényt a tanulókban az angol nyelv tanulására
•    gyerekek angol tudásának fejlesztése, rendszerezése, valamint az élmény alapú oktatáson keresztül a motivációs szint emelése
•    játékos formában gyakorolni a nyelvet mindennapi élethelyzetekben
•    továbbfejleszteni a tanórákon megszerzett tudásukat
•    Miskolc megismerése kicsit másképp
•    történelmi, művészettörténeti, természetismereti ismeretek felidézése

Munkaformák: Csoportmunka, páros munka és egyéni munka
Alkalmazott módszerek: Szemléltetés, magyarázat, megbeszélés, gyakorlati foglalkozás
Eszközök: toll, jegyzetfüzet, interaktív tábla, szivacslabda, ragasztó, olló, színes ceruza, színezők, fénymásolt munkalapok, a kiállítás interaktív anyagai, térkép, karton, filctoll, activity kártyák, image film, süteménykészítéshez: tálca, fakanál, tál, porcukor, kakaópor, kókuszreszelék, darált keksz

Fejlesztési területek: lényeglátás, képzelet, probléma-felismerés, problémamegoldás, szabálykövetés, több megoldás keresése, idővel való gazdálkodás, emlékezet, figyelem, megfigyelőképesség fejlesztése, tervezési készség fejlesztése, végrehajtási készség, kommunikáció, esztétikai érzék fejlesztése, Szociális érzékenység: figyelmesség, illedelmesség, egymás segítése, együttműködés, önellenőrzés. Beszámoló a táborról:

1. nap

Az első napot egy jégtörő játékkal kezdtük: labdadobálgatás közben próbáltuk megtanulni a neveket és oldani a kezdeti feszültséget, mivel két osztályból tevődött össze kis csapatunk. Majd csoportokba rendeztük őket, amely a tábor ideje alatt állandó maradt. A négynapos tábor minden napján más tematika köré terveztük a szókincsbővítést, a csapatmunka feladatait. Az első nap a középkori várak és a lovagi kultúra köré rendeződött. Ppt segítségével a vártípusokkal, majd szókártyák és angol nyelvű körülírás segítségével a vár részeivel és a lovagi öltözékkel ismerkedtek a diákok, és lejegyeztek, beragasztottak sok-sok új szót a füzetükbe. Ezek után a diósgyőri várba átsétáltunk, körbejárva a termeket megismertük azok angol neveit, majd csapatokban kellett megoldaniuk egy angol nyelvű feladatsort, melyhez használni kellett a kiállító termek angol nyelvű részeit is. Az iskolában értékeltük közösen a feladatsorokat. Összegzésként memóriajátékkal zártunk.
2. nap
Ezen a napon Miskolc történelmi belvárosáé volt a főszerep. Először magyar nyelven gyűjtöttük össze szülővárosunk nevezetességeit, majd ezeket rövid utazás után meg is tekintették a gyerekek. Minden fontosabb épületnél és szobornál kaptak rövid, angol nyelvű idegenvezetést, melynek segítségével kitölthették a belvárosi totót. Majd a Pannon-tenger Múzeum segítségével a miocén korba utazhattak a diákok. A szótanuló kártyákra, az angol nyelvű magyarázatokra és a természetismeret órákon tanultakra is szükség volt, hogy meg tudják fejteni a miocén korszak növény-és állatvilágához kapcsolódó keresztrejtvényeket. A leggyorsabb csapatok a kiállítás interaktív anyagát is megcsodálhatták. Hazaérve összesítettük a pontokat és átbeszéltük a nehezebb kérdéseket, gyakoroltuk az új szavak kiejtését. Zárásként a belvárosban látott és hallott szavak egy része felkerült a táblára, a tanulóknak a kakukktojásokat kellett letörölni a tábláról.
3.nap
Ezen a napon csoportunk a Vadasparkba készült, amit izgatottan várt mindenki. Először az iskolában egy keresztrejtvényt töltöttek ki a csoportok, hogy felelevenítsük az ismert állatok neveit angolul. Ezután indult a túra a Vadasparkba, ahol minden csoport kapott egy térképet. Ez alapján kellett megkeresni különböző állatokat és információkat gyűjteni róluk. Először mindenki együtt haladt, hogy megbeszéljük az általános szabályokat az állatok etetéséről és a környezetünk tisztaságának védelméről. Utána következett a csapatmunka. A gyerekeknek leginkább a kecskesimogató tetszett, itt találkozott végül mindenki és a játszótér felé vettük az irányt. Sajnos a délelőtt hamar vége tért, de az iskolában új kihívás várt minket.
Ebéd után süteménykészítés következett. Mindenki nagy kedvencét, kókuszgolyót készítettünk meggyel a közepében. A sütemény készítését angol receptírás illetve a hozzávalók megtanulása előzte meg. Ezek után csapatokban készültek a finomságok, hiszen mindenki megkapta a hozzávalókat és mérés, meggymagozás után indult a golyócskák készítése. Voltak, akik óriási golyókat készítettek, még mások egész aprókat. Sajnos a kókuszgolyó hűtve az igazi, a csemegét jól elcsomagoltuk, hogy másnap mindenki ezt uzsonnázhassa majd.
4.nap
Napunk elején Lillafüredre látogattunk kisvasúttal, majd angol nyelvű idegenvezetéssel végigjártuk a nevezetességeket. Megnéztük a vízesést, a Hámori tavat, elsétáltunk a Szent István barlang és a Herman Ottó Emlékház előtt is. Sétánk célja a nevezetességek angol megfelelőinek megtanulása volt. A DVTK kalandparkhoz érve mindenki örült egy kis frissítő játszóterezésnek. Hamarosan vissza kellett azonban indulnunk, mert az utolsó nap a számonkérések napja volt. Ebéd után a csapatok döntő megmérettetésére került sor. Először egy rövid vicces totót kellett megoldani, ami a tanulók megfigyelőképességeit, memóriáját célozta meg. Aztán egy image videó következett, amiben sok miskolci nevezetesség tűnt fel. Ezek nevét kellett a bejátszás végén összegyűjteni, majd angolul leírni a csapatoknak. A következő feladat során kvíz kérdésekre kellett válaszolni, a Várról, a Pannon­tengerről, a belvárosról, az állatokról illetve Lillafüredről. Voltak még kevert képes és activity feladatok is.
Mindenki kíváncsian várta, melyik csapat hogyan teljesített a héten, ki a nyertes. Végül a csapatversenyen mindenki nyert valami apróságot. A tábor záró eseménye az élmények megbeszélése, a visszaemlékezések, a kinek mi tetszett kör mindenkiben felelevenítette a pár napot, amit vidáman, angollal fűszerezve éltünk meg együtt. Emlékül mindenki átvehetett egy angol keresztrejtvényt, hogy önállóan is bővíthesse szókincsét.
A gyerekek visszajelzései alapján tartalmasan, ismeretekben gazdagodva, egymást jobban megismerve gyorsan elröpült a négy nap, mindenki nagyon jól érezte magát. Ezalatt a diákok szókincse bővült, kulturális ismereteik is jelentősen gyarapodtak, hiszen Miskolc város legszebb helyeit, épületeit jártuk végig a tábor ideje alatt. A csapatok a negyedik nap végére teljesen összekovácsolódtak, új barátságok szövődtek.

Reflexió:
A tábor új szempontból közelítette meg az angol tanulást, hiszen az iskolai tanóráktól eltérően szabadon, a várost bejárva tanultak a gyerekek. Mindent megnézhettek, kereshették válaszaikat az internet segítségével, illetve sokat tanulhattak egymástól is. Kezdetben nem nagyon örültek, hogy a barátokkal nem lehettek azonos csoportba, de hamar kiderült, mennyire jó másokat is megismerni és együtt dolgozni velük.
A heterogén csoportalakítás nagyszerűen működött és a szégyenlősebb, kevesebb ismerettel rendelkező tanulók is aktívan vettek részt a munkában. A programok, az előre eltervezett feladatok jól előkészítettnek bizonyultak, de az első napon máris változtatást kellett alkalmaznunk, mert rá kellett jönnünk, hogy a gyerekek szókincse, illetve nyelvtani ismerete kevesebb, mint gondoltuk. Így a feladatoknál magyar rávezető kérdésekkel, esetenként fordítással segítettük a könnyebb megértést. A tervezettnél nagyobb hangsúlyt fektettünk a szókincsbővítésre.
A második nap végére azt is be kellett látnunk, hogy túlterveztük magunkat. Ezért egy programot megváltoztattunk, egy pedig sajnos teljesen kimaradt az időhiány miatt. A lehető kevesebb "veszteséggel járó" programot vettük ki a tervezettből, így elmaradt a kitűző készítése.
A másik változtatást a süteménykészítésnél alkalmaztuk. Nem a tervezett kekszet készítettük el, hanem egy kevesebb időt igénylő kókuszgolyót választottunk. Ez jó döntésnek bizonyult, mert mindenki aktívan részt tudott venni az elkészítésben és örömmel konstatálták, hogy mindet meg is ehetik másnap uzsonnára.
Mindannyian nagyon élveztük a négy napot, mely nagy motiváló erővel bírt. A gyerekek nagyon fegyelmezetten, nagy lelkesedéssel végezték a feladatokat, igazán öröm volt együtt tölteni velük ezt a pár napot. Sokat fejlődtek, bátorságot szereztek, de a legfontosabb, hogy ráébredtek a tudásukra és az angol nyelv fontosságára.

 

Hét próba
2018.12.07-2019.07.11

 

 

1. alkalom: Mikulás party 2018.12.07.
Célcsoport: felső tagozat
A foglalkozás célja: Közösségfejlesztés, kézügyesség, segítőkészség, fegyelmezettség, pontosság fejlesztése az osztály- és iskolai közösségben.
Megvalósulás: A Hét próba első eleme a Mikulás party volt. A leírtaknak megfelelően történt a Játék osztálykeretben az osztályfőnök vezetésével, majd Just dance és flashmob a tornateremben a nyolcadikosok vezetésével, és végül jelmezverseny, a jelmezesek felvonulása, értékelés.
Az osztályteremben megvalósuló játékok pontos leírását megkapták az osztályfőnökök. Volt tésztafüzés, Ki vagyok én? játék, ahol mesehősöket személyesítettek meg a gyerekek, munkába lépett a vak festő, akit társai irányítottak, majd a vizes palackos bowling következett.
A party következő eleme a just dance volt. A nyolcadikosok ügyesen felkészültek a kiadott táncokból és a vezették a többieket. Nagyon jó hangulatban telt el ez az óra is, mindenkit egy kicsit megmozgatva. Emellett a felső tagozat egy közösséggé kovácsolódott. Jelmezverseny felhívásunkra nagyon sok tanulónk vett mikulás sapkát, vagy hasonló alkalmi fejdíszt. A beöltözést csak kisebb létszám vállalta. Ök a teljes felső tagozat előtt elmondták. hogy minek öltöztek be, sok vicces bemutatkozás is volt. Ezután a zsűri félrevonult, addig a tanulók táncolhattak a nyolcadikosok vezetésével. Majd a döntéshozatal és az ajándékok csoportosítása után megtörtént az eredményhirdetés és a jutalmak átvétele.
Tapasztalatok:
Tapasztalataink alapján elmondhatjuk, hogy igen jó hangulatban töltötték gyermekeink a délutánt és az estét. Kiemelték, hogy a tornateremben a közös táncot nagyon élvezték, a jelmezversenyt pedig humorosnak tartották, mert eddig csak a farsanghoz kötöttek ilyen irányú tevékenységet. Az osztálytermi játékoknak inkább meghitt jellege volt.
A megvalósulás során a gyerekek kedvéért a záró osztálytermi program nem történt meg, mert a tanulók kívánsága az volt, hogy minél többet táncolhassanak együtt a tornateremben. Úgy gondolom, a közösség építés egyik igazán jó módja ez a téli program.
Terveink szerint a következő tanévben ismét megrendezzük a Mikulás party-t.

2.alkalom: 12 órás foci 2019.05.03
Célcsoport: az iskola összes tanulója változó időpontban időtartammal.
A foglakozás célja: Közösségépítés - közös játékok, vetélkedők alkalmával az adottságokat szem előtt tartó felkészítésből adódó eredmények megmutatkozása.
Közösségi beilleszkedésük elősegítése, egyenrangúság elvének biztosítása.
Bizalomépítés.
A megvalósítás előkészületeket igényelt. Szükség volt a bírok kijelölésére. Az alsó tagozatban futball edző, míg a felső tagozatban olyan volt diákunk,aki jelenleg játékvezetőként dogozik fújta a sípot. Biztosítani kellett elsősegély helyet, valamint a védőnőt kértük fel az estleges baleset esetén az elsősegélynyújtásra. Szerencsére a játék ideje alatt nem volt feladata. Megtörtént a pálya előkészítése, valamint a jelölő mezek megfelelő számú kihelyezése. A játékosok frissítőt kaptak a szünetekben. Biztosítottunk segítőket, akik a játékra váró csapatokat szólították a pályára.
Megvalósulás: A kiírásnak megfelelően léptek pályára a csapatok reggel 7 órától kezdődően egészen este 7 óráig. Három fő részre osztható az esemény: egy rövid tájékoztatás, maga a mérkőzések, majd az eredményhirdetés. Minden csapat kétszer 10 percet játszott 5 perc pihenővel, térfélcserével. Évfolyamonként mérték össze erejüket, majd minden évfolyam győztes játszott a másik évfolyam nyertesével Így alakult ki a végeredmény. Az értékelés többféleképpen zajlott évfolyamnyertes, gólarány győztese két évfolyamonként, két évfolyamonként a győztes hirdetése. A legeredményesebbek kupát kaptak, minden csapat emléklapot. Az osztályokból nem csak a pályára lépő gyerekeknek volt fontos feladata. Igazi közösségi programként az osztálytársak követhették a mérkőzéseket, szurkolhattak csapatuknak. Pompom lányok készültek biztató énekkel, szöveggel a meccsre. Igazi meccs hangulat töltötte be a tornatermet.
Tapasztalatok:
Az elkészített programnak megfelelően zajlottak az események. A jó szervezésnek köszönhetően nem történt fennakadás, gördülékenyen zajlottak a meccsek, mindenki tudta a feladatát, így maradandó élményt nyújthattunk kisebb és nagyobb közösségnek egyaránt. Öröm volt hallani az osztályok által költött buzdító verseket és látni, hogy milyen izgalmat jelent a szurkolás az iskola minden korosztályának számára. A közösségépítés nem csak a pályán, hanem már az előkészületek során is megvalósult. Hasznos volt, hogy vendégek is érkeztek a mérkőzésekre nézőként, majd az utolsó meccsen játékosként.
3.alkalom: Gyereknap 2019.06.11.
Célcsoport: az iskola összes tanulója
A foglakozás célja: Olyan közösség építése, melyben a gyerekek személyisége közös tevékenység során fejlődik. Jó iskolai légkör kialakítása. Bizalomépítés. Testileg-lelkileg egészséges nemzedék nevelése.
A megvalósítás előkészületeket igényelt. Ajándékok megvásárlásával kezdtük. Az adott napon az iskolagyűlés helyszíneit meghatároztuk, kijelöltük a játékteret, szétosztásra kerültek az eszközök, az állomásvezetők egyeztettek.
Megvalósulás: Iskolagyűlés
Az iskolagyűlés több csoportban zajlott:
Az alsós tanulók évfolyamonként, a felsősök együtt beszélték meg, hogy a tanév során mely programok tetszettek az iskola életében, milyen fejlesztéseket, újításokat, programokat javasolnak a következő tanévre. Az elhangzott ötleteket a Kisdiákok Presbitériumának vezetői leírták és továbbították az iskola KDP vezetőinek.
Gyermeknap, Játékforgatag
Forgószínpadszerű játék, 10 perecenként (csengőszóra) vándoroltak az osztályok az előre megkapott rend szerint az állomások között. Az állomásokra a párhuzamos osztályok együtt érkeztek. így versenyzés is kialakult közöttük. Voltak olyan helyszínek, ahol egy osztályból 4-5 tanuló oldhatta meg a feladatot, de olyan állomások is voltak, ahol az egész osztály ügyességére szükség volt. A játékok között találkoztak a gyerekek ügyességi, logikai és rajzkészség fejlesztő feladatokkal. Néhány állomáson az alsó tagozatosok egyszerűbb feladatot kaptak, hogy sikeresen el tudják végezni.
Tapasztalataim: Az iskolagyűlésen elhangzott javaslatok közül, amu megvalósítható azt a következő tanév munkatervének összeállításánál figyelembe fogjuk venni.
Mindenki odafigyelt a társára. Szurkoltak egymásnak, buzdították osztálytársaikat egy-egy feladat elvégzésénél. A megvásárolt jutalmaknak örültek. A programok elérték céljukat a közösségépítés hasznos elmei voltak.

 

Öko program
2019.04.29-2019.06.03

 

  

1. Alkalom: ,,Gondold újra!" Hulladékból képalakítás, tárgykészítés - újrahasznosítás
A foglalkozás célja: környezettudatos szemlélet fejlesztése; a Föld erőforrásainak kímélése; a természetbe kerülő hulladék csökkentése; élővilág és környezet egymásrautaltságának tudatosítása a hulladékká váló anyagok nyersanyagokká való átalakítása; együttműködési készség növelés
Helyszín: Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda,
3534 Miskolc, Nagy Lajos kir. u. 14.
Dátum: 2019. április 29. 13:00-17:00 (4 óra)
A hulladék fogalmát az emberrel egyídősnek tartják. A hulladékhierarchia lépcsőfokain végighaladva, az újrahasznosításon át a csúcsára, a megelőzésre ösztönzik az embereket, mely a gyakorlatban tudatosságot, odafigyelést és a pazarlás kerülését jelenti. A családban és az iskolában nagymértékben hozzájárulhattunk ahhoz, hogy környezettudatos jövő generációját neveljünk fel.
A „Gondold újra" program célja az ÖKO tudatosság, a környezettudatos értékek alapértékké válásának segítése; a természetes anyagok felhasználásának mérséklése; a természetbe kerülő hulladék csökkentése; az ok-okozati összefüggések feltárása; valamint felismertetni, hogy a tartós, nem természetes, hulladékká váló anyagok nyersanyagokká alakíthatók át - tudatformálás. Ennek felismerése hozzásegíthet bárkit a tudatosabb vásárláshoz, a környezettudatos szemléletmódhoz, és az ezt szolgáló cselekvésekhez. Felhívja a figyelmet arra, hogy tetteinknek következményei vannak, melyek visszahatnak ránk és egész környezetükre.
Célunk eléréséhez a program lebonyolítását megelőzően iskolai szintű hulladékgyűjtést hirdettünk meg, elég időt biztosítva a gyűjtésre. A tervezett foglalkozás előtt a gyűjtésből beérkező anyagokat szétválogattuk, rendszereztük, s egy "Hulladék piacot" rendeztünk be. Az alkotómunka beindulását egy oktatófilm megtekintése, tartalmi vonatkozásainak kiemelése előzte meg. A látott termékek látványosak, ötletesek voltak, így a legkisebbek érdeklődését is kellőképpen felkeltették az alkotás iránt. A csoportok kialakulása, valamint a témaválasztás után feltérképezték a „piaci" lehetőségeket, kiválasztották az ötletindító darabokat. A tervezőmunka során fontos volt, hogy a gyerekek ne szemétként, hanem alapanyagként tekintsenek a hulladékra. Egy rövid balesetvédelmi oktatást követően munkához láttak. Jó volt látni, hogy a látszólag értéktelen dolgok az ügyes kezeik között szinte újjászületnek. A tervezettől eltérően bele - belekóstoltak más csoportok témáiba, munkáiba. A nagyobbak az egyes eszközök használatában, néhány nehezebb munkafolyamatban segítették a kisebbeket. A gyerekek nagy lelkesedéssel, ötletgazdagon, példamutató kitartással láttak újabb és újabb tennék elkészítésébe. A kész alkotások - főleg a kisebbek körében - egy-egy rövid improvizált jelenet erejéig életre keltek, s mindenki számára humoros pillanatokat jelentettek. A gyerekek érdeklődéssel járták körbe, tekintették meg társaik munkáját. A divatos táskákat, ékszereket, a járműveket, a valósnak, vagy mesebelinek tűnő állatokat, s a csodálatos kupak képeket az iskola aulájában láthatóvá tettük az érdeklődők számára.

Az alkalom végén egy dologban biztosak voltunk: a gyerekek a hulladékra, mint értékre tekintettek, s valójában ez volt a célunk.
2. Alkalom: Növény és talajvédelem természetesen, élet és munka a bio-kiskertben
A foglalkozás célja: Figyelem, koncentráció, akaraterő, mozgásbátorság, ismeretbővítés, ÖKO tudatosság fejlesztése, teremtett környezetünk értékelése
Helyszín: Miskolc-Kilián Észak, Veres Sándor hobby-biokertész magánkertje, külső terepi belyszín Dátum: 2019. május 02. 13:00-17:00 (4 óra)
A pályázat kiskerti programjával az volt a célunk, az ember és a természeti környezet megbomlott egyensúlyára felhívjuk a figyelmet és mutassunk be alternatívát, melynek alapja a környezettudatos életmód, a biogazdálkodás, a hobby biokertészet megismerése.
Ennek a célnak az elérése Veres Sándor hobby biokertész segítségével ment végbe, ellátogattunk a kiskertjébe, ahol végigvezetett minket növényei, használt és egyedileg létrehozott kerti szerszámain keresztül a fűszer-és gyógynövények hasznosságán keresztül a kétkezi munkáig. Hallottunk tőle arról, hogy a bio-kertészkedés nemcsak arról szól, hogy vegyszermentes, egészséges zöldségféléket és gyümölcsöket ehetünk. Hanem kétféle küldetést teljesít:
1.    Különféle módon segít megóvni az egyén egészségét pl. vegyszer és műtrágyamentes zöldségeket bjztosít az egészséges táplálkozáshoz napi mozgásigényünket kielégíti, a mai felgyorsult élettempóval járó idegi megterhelést, a stresszt csillapítja, feltölt energiával így segíti elő a szellemi frissességet.
2.    Másrészt segíti a természet megóvását azzal, hogy nem alkalmaz természetet károsító anyagokat, a talajéletet megőrzi.

Az elméleti ismereteink gazdagítása mellett a gazdálkodásba is belefogtunk:. Kóstoltunk sóskát, medvehagymát, fokhagymát, citromfüvet, szagolgattuk a gyógyfüveket és zöldfűszereket. Hallgattuk a madarak énekét, a falevelek susogását, a méhek és dongók döngicsélését, láttuk a hangyák és a bodobácsok mozgását. Megnéztük a komposztálót, a vegyszermentes csalános permetezőt, majd kézbe vettük Sándor bácsi saját fejlesztésű „gilisztabarát'' ásóját, csővödrét, palántázóját, kiskapáját, gereblyéjét és tanultuk a szerszámokkal való munkát.
Öko-kiskert programunk végezetével ültettünk kakukkfüvet, petrezselymet, babot és paradicsompalántákat.
A gyerekek örömmel vettek részt a kert megismerésében, a tevékenységekben és érdeklődve hallgatták a nyugalmazott tanár, bobby kertész tanácsait.
Bízunk abban, hogy programunk is hozzájárult a tanulók szemléletformálásához, a környezettudatos magatartás felé forduláshoz, az egészséges életmód és hasznos hobby bemutatásához.
3.Alkalom: Üzemlátogatás a BMH Nonprofit Kft. miskolci hulladékudvarában
A foglalkozás célja: Figyelem, koncentráció, akaraterő, mozgásbátorság, reakciógyorsaság fejlesztése, ismeretbővítés, ÖKO tudatosság fejlesztése, teremtett környezetünk: értékelése
Helyszín: BMH Nonprofit Kft. telephelye; Miskolc, József Attila út 65., külső helyszín
Dátum: 2019. május 21. 13:00-17:00 (4 óra)
Miskolc város egyik szelektív hulladékudvarába látogattunk el, mellyel az volt a céluk, hogy ismerkedjenek meg a gyerekek a keletkező hulladék kezelésével. Lássák meg, hogy mi lesz az otthonainkban felhalmozódó szeméttel. Tapasztalják meg, milyen borzasztó mennyiségű szemetet termel a város nap, mint nap. A látottak által próbálják meg végiggondolni a folyamatokat (megelőzés,
újrahasznosítás, egyéni felelősség ... ). Szerezzenek ismeretet a termelés - fogyasztás - hulladék összefüggéseiről, a hulladék fajtáiról, a szelektív gyűjtés és újrahasznosítás lehetőségeiről. Formálódjon a rendezett, tiszta környezetre való igényük és környezetüket védő és ne romboló emberekké váljanak. Folyamatosan kerestük arra a választ, hogy mit tehetünk mi a mindennapokban azért, hogy az általunk termelt hulladékot csökkentsük.
ermelt hulladékot csökkentsük.
A gyerekek nagy érdeklődéssel várták ezt a programot. Az üzem két kedves munkatársa vezetett végig bennünket, ők magyarázták el, hogy éppen mit látunk, mi történik, melyik munkásnak mi a feladata, a különféle gépek mire szolgálnak. A szemétszállító járművek több fajtáját is megnézhettük, és egy szép, új kukásautóba is beülhettek a gyerekek, illetve a hátuljára is felállhattak. Az érdekes gombok, kezelőszervek lenyűgözték őket. Egy éppen beérkező kukásautó előttünk ürítette ki a benne lévő hulladékot, így néhány méterről figyelhették meg az egész folyamatot. Ledöbbentette őket a hegynyi magasságokba tornyosuló szemét mennyisége, illetve a hatalmas kockákba összepréselt műanyag és papír. Megtudhattuk azt is, hogy ünnepekkor az ott látott szemétnek a többszörösét dolgozzák fel. Szemtanúi lehettünk a szemétszállító járművek mérlegelésének is, hiszen így tudják meg, hogy naponta
hány tonna szemét kerül az üzembe. Rádöbbentettek arra is, hogy hány ezer liter üzemanyagot tankolnak bele az autókba, ami sokba kerül és környezetkárosító hatása is van. Mivel ez egy szelektiv hulladékot feldolgozó üzem, így a többi szemetet innen Hejőpapiba szállítják konténerekbe, ami szintén nem egyszerű feladat.
em egyszerű feladat
Tanúi voltunk annak is, amikor személyautókkal, utánfutóval hoztak be olyan szemetet az emberek, amelyet nem lehet (mérete, vagy jellege miatt) elhelyezni az otthoni szemetesekbe, vagy éppen veszélyes hulladéknak minősül. Sokan ekkor tudták meg, hogy ide ingyen bárki behozhatja az elavult számítógépét, vagy tönkrement bútorait, törmeléket stb., ha bemutatja a szemétdíj befizetését igazoló papírját.
Hallhattunk a hulladékok fajtáiról, megbeszéltük, hogy miért nem jó, ha mindent egybe dobálunk válogatás nélkül. A gyerekek rendkívül érdeklődőek voltak, kérdésekkel bombázták a kísérőinket.
Ennek mi nagyon örültünk, hiszen ez azt mutatta, hogy motiváltak voltak, szerettek volna minél többet megtudni a munkafolyamatokról.
A jövőben jó lenne eljutni egy olyan üzembe is, ahol a kommunális hulladékok válogatása, feldolgozása, zajlik és a komposztálás folyamatát is láthatnánk. Úgy gondoljuk kezdetnek ez is remek programnak bizonyult. Az interaktív programot az üzem nem tudta biztosítani, így azt a vetélkedőbe építettük be.
A környezetvédelmi szemléletformálás kicsiben kezdődik, de ezekkel a kis lépéssekkel lehet előre jutni. Abban bizakodunk, hogy az ÖKO projektben részt vevő gyerekek már tudatosabban fognak gondolkodni és cselekedni, ha környezetünk megóvásáról van szó.

4.Alkalom: Futóverseny a „tiszta levegőért" Bükkszentkereszten
A foglalkozás célja: Figyelem, koncentráció, akaraterő, mozgásbátorság, reakciógyorsaság fejlesztése, ismeretbővítés, ÖKO tudatosság fejlesztése, teremtett környezetünk értékelése
Helyszín: Bükkszentkereszt, külső terepi helyszin
Dátum: 2019. május 31. 13:00-18:00 (5 óra)
A pályázat bükkszentkereszti programjával az volt a célunk, az ember és a természeti környezet kapcsolatára, védelmére felhívjuk a figyelmet és mutassuk be a gyerekeknek: milyen egy erdei környezetben élő település, milyen gyógynövények vannak Bükkszentkereszten, valamint futóversenyt tartottunk a jó levegőért.
Bükkszentkereszt az ország 2. legmagasabban fekvő települése, melynek sajátos szubalpin klímája lehetővé teszi a pajzsmirigybetegségben, asztmatikus betegségben szenvedőknek a felfrissülést, a gyógyulást. Ez a jó levegő azonban kincs, melynek fontosságáról beszéltünk a tanulóinknak. Mindannyian felelősek vagyunk a tiszta levegő megőrzéséért és ezért a célért indítottunk futóversenyt május utolsó napján. A gyerekek nagy lelkesedéssel és teljes erőbedobással futottak a jó célért.

Meglátogattuk a kilátót, ahonnan csodás kilátás nyílt a Bükk vadregényes hegyeire. Gyalogtúránk során megfigyeltük az erdei szamócát, az illatozó kakukkfüvet, a legelésző lovakat és szamarakat, hallgattuk a madarak trillázó énekét. Beszéltünk a testmozgás, a túrázás jelentőségéről, a Bükkszentkeresztet övező kirándulóhelyekről pl. a Látó-kövekről is.
Meglátogattuk a bükki füvesember gyógynövényboltját, kortyoltuk a frissítő meleg gyógyteát a duruzsoló cserépkályha mellett. Megnéztük a gyógynövények sokaságát, felhasználási módját, még vásárlásra is volt lehetőségünk.
Bízunk abban, hogy ezek a tapasztalatok és élmények hozzájárulnak a gyerekek szemléletének pozitív irányú formálásához, hogy ők is tudatos környezetvédők és felelős gondolkodású felnőtt emberekké váljanak.

5. Alkalom: Öko vetélkedő
A foglalkozás célja: ÖKO tudatosság fejlesztése, teremtett környezetünk értékelése, a projekt ideje alatt tapasztaltak összegzése, rendszerezése, környezeti érzékenység növelése; környezeti értékek felismerése, tudatformálás - környezettudatos szemlélet fejlesztése
Helyszín: Mískolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda,
3534 Miskolc, Nagy Lajos kir. u. 14.
Dátum: 2019. június 03. 13:00-16:00 (3 óra)
A vetélkedő megrendezésével az volt a célunk, hogy játékos formában elmélyítsük és összegezzük a projekt során tapasztaltakat. Öt - korosztályonként vegyes - csoportot alakítottunk ki és megbeszéltük a vetélkedő menetét a gyerekekkel. Igyekeztünk úgy összeállítani a feladatokat, hogy az élményszerűség domináljon. A gondolkodtató, fejtörő kérdéseket mozgásos, humoros feladatok követték és a kreativitás, kézügyesség is elmaradhatatlan része volt a vetélkedőnek. Az udvarra tervezett váltóverseny - az eső eleredése miatt - sajnos elmaradt, de helyette egy „Kupakdobálós" feladatot sikerült megvalósítani, ami igy is sikert aratott.

Első ízben az iskolánk környékét járták be a csapatok felnőtt felügyelettel és ún. öröm-bánat térképet készítettek. A különböző utcákat, tereket meg kellett keresni, önállóan tájékozódni és felfedezni. a szépet, az esztétikust, vagy éppen azzal ellentétes dolgokat. Ötleteket is vártunk tőlük, hogyan lehetne a rendetlent, csúnyát, szemetest szebbé tenni, esetleg megelőzni az ott látottakat.
A séta után tesztet töltöttek ki, amely két részből állt, az egyikben, általánosságban érdeklődtünk a környezettudatos gondolkodásról, másrészt kíváncsiak voltunk arra, hogy mi rögzült a négy foglalkozás alkalmával. Itt bizonyosodott be számunkra az, hogy nem volt hiábavaló a projektünk, ugyanis sokkal jobban emlékeztek azokra, amelyeket együtt végigcsináltunk. Nem csak hallani, hanem látni, tapasztalni, az érzékszerveinken keresztül befogadni, részese lenni valaminek. Ez az igazi, élményszerű tanulás, ami nem feltétlenül az iskola falain belül valósul meg.
A kupakdobálós feladattal amellett, hogy megmozgattuk őket, újra felidéztük, hogy mit, hová dobunk és azt hogyan tesszük. A digitális világba belenőtt gyermekek figyelmét egy rövidfilm levetítésével tartottuk fenn. A hulladékok életútját követtük végig, rögzítve és összehasonlítva a hulladékudvarban látottakkal. Sok-sok komoly témával foglalkoztunk: az ÖKO foglalkozásokon, de a humor, a jókedv elmaradhatatlan része volt a vetélkedőnek. A megadott szavakkal - természetesen a környezetvédelemmel kapcsolatosan - versírás következett, amiben kicsik és nagyok együtt nevethettek. Közben nagyszerű plakátok is készültek, ahol kézügyességüket is latba vethették a diákok. Ide olyan gyerekek jöttek, akik nem feltétlenül ismerték egymást, mégis képesek voltak együtt, csapatban dolgozni, munkálkodni.
Mindenki, aki részt vett ebben a projektben, oklevelet és jutalmat kapott. Kihirdettük az első 3 helyezettet is, nagy volt az öröm, hogy ajándékokkal térhettek haza.
Néhány szülőtől nagyon pozitív visszajelzést kaptunk, ugyanis a gyermekek otthon rengeteget meséltek az élményeikről, ami szintén azt mutatja, hogy érdemes volt az ÖKO programot elinditani.
A tanulók elindultak egy úton, amelyet jó lenne folytatni s további programokat szervezni számukra, szem előtt tartva szűkebb és tágabb kömyezünk védelmét.

 

Olimpiai játékok a Refiben
2019.09.06-2019.09.25

 

 

Célcsoport: Felső tagozatos diákok
A foglalkozások időkerete: 20 óra, tevékenységtől függően 45 perces időegységek összevonásával
A foglalkozások célja:
•    erkölcsi nevelés: Egymás teljesítményének megbecsülése, a közösségben végzett sporttevékenység közbeni viselkedésük által fejlődjön erkölcsi értékrendjük. Megtanulják tisztelni az ellenfelet, segítséget kapnak a siker és a kudarc, egyénre gyakorolt hatásainak a feldolgozására.
•    nemzeti öntudat, hazafias nevelés: A nemes versengés során megjelenik a csapatban, közösségben (városállamok), nemzetben való gondolkodás motívuma és az igény, amely feltétele lehet egy későbbi, nemzetünket is képviselő eseményen való részvételnek.
•    állampolgárságra, demokráciára nevelés: A képviselő, aktív állampolgári magatartást, a versenyszabályok (törvények) betartását, az együttműködés szabályainak betartását az emberi méltóság és az emberi jogok tiszteletét, az erőszakmentességet a versenyeken ís előtérbe helyezzük. Megtanulják, hogy mi a Fair Play.
•    önismeret és a társas kultúra fejlesztése: Az új készségek elsajátításával növekszik önbizalmuk, fejlődik akaraterejük. A versenyeken megtanulják tisztelni másik teljesítményét.
•    családi életre nevelés: A sportágak, nemek szerinti sajátosságainak a megismerése révén elmélyül a férfi és női szerepek közötti funkcionális különbségek, családra is alkalmazható modelljének ismerete.
•    testi és lelki egészségre nevelés: A koncentráció a versenyek során, a letisztult egyértelmű célok, egyensúlyba kerülnek a körülvevő világgal, kiegyensúlyozottabbak lesznek, erősősödnek testileg, lelkileg.
•    felelősségvállalás másokért, önkéntesség: Egymásnak, vagy az ellenfélnek nyújtott segítségadás által fejlődik a felelősségtudat és az empatikus képesség.
•    fenntarthatóság, kömyezettudatosság: Az anyagok, eszközök újrafelhasználása által, a későbbi generációknak is lehetősége lesz a megmérettetésre.
•    pályaorientáció: Ma is űzhető sportágakkal ismerkednek meg, amelyeket akár szabadidőben, akár versenyszerűen, hivatásként is művelhetnek.
•    gazdasági és pénzügyi nevelés: A ruházat, zászlók elkészítése során, törekednek az anyagtakarékos megoldások alkalmazására.
•    médiatudatosságra nevelés: Az online tanulás lehetősége hatalmas lehetőséget ad számukra abban, hogy hogyan tudnak majd részesei lenni a megismert játékok gyakorlásában biztonságos módon.
•    tanulás tanítása: A foglalkozásokba bevont tanulók a következő évben továbbadhatják tapasztalataikat a következő évben résztvevő tanulóknak, akár saját fejlődési útjuk bemutatásával is.

Munkaformák: Csoportmunka, páros munka és egyéni munka
Alkalmazott módszerek: Szemléltetés, magyarázat, megbeszélés, gyakorlati foglalkozás
Eszközök:
•    papír, színes ceruzák, segédanyag: épületeket és sportolókat ábrázoló ábrák és képek az egykori Olimpiákról
•    sablon, póló vagy lepedő festékszóró, mobiltelefon, IKT, könyvek, fáklya, zászló, gerely, magasugró léc, állvány, váltóbot, bója, diszkosz, kötél, dob, oklevél, medál, gyümölcs.

Fejlesztési területek: Kondicionális, koordinációs, emocionális, kognitív képességek, lényeglátás, képzelet, probléma-felismerés, problémamegoldás, szabálykövetés, kezdeményezőképesség, összefüggéslátás, induktív, deduktív következtetések, több megoldás keresése, idővel való gazdálkodás, emlékezet, figyelem, megfigyelőképesség fejlesztése, tervezési készség fejlesztése, végrehajtási készség fejlesztése, kommunikáció, esztétikai érzék fejlesztése.
Beszámoló az éves munkáról:
Elsősorban a felső tagozatosokat vártuk ezekre a foglalkozásokra, mert úgy éreztük, ők értek meg arra, hogy ilyen eszközökkel bánjanak. A gyerekek lelkesen jelentkeztek a szakkörre, szívesen vettek részt a foglalkozásokon. A gyakorlati eszközök használatát elsajátították.
A bevezető foglalkozáson megismerkedtek az olimpiai játékok történelmi hátterével. Internetes forrás­anyagot gyűjtöttek a zászló és a ruhafestéshez, majd sablonokat és terveket készítettek. Kisebb csoportokban el is készítették az olimpiai játékokhoz szükséges öltözéket és a városállamok zászlóit lenvászonból festék-fújásos technikával.
Miután elkészültek a felszerelések megismerkedtek az ókori olimpiai versenyszámokkal, megtanulták azok végrehajtását és a versenyek leendő helyszínén alkalmuk nyílt ezeket ki is próbálni, begyakorolni.
Az olimpia napja a városállamok bevonulásával, köszöntéssel, kezdődött fáklyával általuk festett
zászlóval a kézben. Meggyújtották az olimpiai lángot, bemelegítés, gimnasztikai gyakorlatok következtek, majd fogadalmat tettek és kezdetét vette a versenyszámok bemutatása. Stadionfutás (váltó), birkózás, gerelyhajítás, magasugrás, diszkoszvetés, távolugrás és minimaraton futás. Minden befutó diák érem díjazásban részesült ezzel mintegy kiemelve az ókori játékok fő szellemi üzenetét: Nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos. A záró ceremónia mediterrán ízeket felvonultató lakomával és köszöntéssel zárult.
Reflexió:
A sportolás mindig oldott, kötetlen légkörben zajlott, lehetőséget adva a lazításra. A gyerekek azokat a foglalkozásokat nagyon szeretik, ahol aktívan résztvevők tevékenykednek és a kreatív megoldásaik is felcsiliannak. Nagyon jól sikerült minden lelkesen vettek részt a diákok főleg azokban, ahol ügyesnek is látták magukat. Az elkövetkezendő olimpiáknál a szervezési előkészületeket szükséges átgondolni, hiszen iskolán kívüli területek is szükségesek a versenyszámok megvalósításához. Nagyon várják a gyerekek a jövő évi lehetőséget a részvételre, már most újra jelentkeznének.

 

Városismereti túra
2019.03.21-2019.06.11

 

 

A diósgyőri vár megismerése

1.    A program célja: az informális és nem formális tanulási lehetőségek, programok által megismertetni tanítványainkat szűkebb környezetünk, Miskolc és környéke nevezetességeivel. Ennek érdekében - a tevékenység első állomásaként - megtekintettük a diósgyőri várat, megismerkedtünk történetével.
2.    Megvalósítás: Saját tanítványaink és a bevont Miskolc-Szirmai Református AMI tanulóinak csapatával körbejártuk, alaposan megfigyeltük a vár kialakítását, szerkezetét. Megcsodáltuk, hogy nyilászárói, négy tornyos bástyái milyen különlegesek. Az építészeti megvalósítás kiválóan megfelelt a középkori lovagi élet elvárásainak, szabályainak. A királynék vára a szabadidő kellemes eltöltését, a szórakozást biztosította az ideérkező vendégeknek, lakóknak. A Bükk hegység erdeiben jól lehetett vadászni. Megtudtuk, hogy a közeli lévő Pálos kolostorokban gyógyításban, művelődésben jártas szerzetesek éltek. A vár belső bejárása is nagyon érdekes volt. Megismertük a lakóhelyiségeket, kiszolgáló egységeket. Érdekességeket hallottunk a régi diákok tanulási szokásairól, öltözködésről, a mindennapos használati tárgyakról és a napi teendőkről, a szabadidős tevékenységekről, valamint a lovagi kultúráról, Közép-Európa legnagyobb lovagterméröl. A korhű öltözetet, az ételeket és italokat is megismerhettük.
3.    Reflexió: Sok érdekes történetet hallottunk. Érdeklődéssel várjuk a vár eredeti helyreállítását, a vizesárok kialakítását. A gyerekek érdeklődve figyeltek, ismerkedtek a Miskolc-Szinnais diákokkal, sok ismerettel, élménnyel gazdagodtak.

AZ A VASI TEMPLOM ÉS KÖRNYÉKE megismerése

1.    A program célja: az informális és nem formális tanulási lehetőségek, programok által megismertetni tanítványainkat szűkebb környezetünk, Miskolc és környéke nevezetességeivel. Ennek érdekében - a tevékenység második állomásaként - megismertük az A vasi templomot és környékét.
2:    Megvalósítás: A gyerekeket indulás előtt tájékoztattuk a program tartalmáról és megbeszéltük a viselkedési szabályokat, majd a Miskolc-Szirmai Református AMI és saját iskolánk csapataival együtt elindultunk a gyönyörű tavaszi napsütésben a templomi túrára. Első állomásunk a templom előtti tér volt, ahol megtekinthettük Palóczy László obeliszkjét. Utunk ezután a harangtoronyhoz vezetett, majd beléptünk a műemlék védettségű középkori épületbe, ahol meghallgattuk tiszteletes asszony beszámolóját a templom múltjáról. Ezután kipróbálhatták a gyerekek a nagy értékű intarziás stallumot is, mely az egyetlen fennmaradt bútor Mátyás király udvarának berendezési tárgyai közül. Ezután az Erzsébet tér felé vettük az irányt a Kossuth Lajos szobor, majd a Széchényi utca felé, ahol egy sétával zártuk a programot.
3.    Reflexió: A gyerekek érdeklődve hallgatták a templom történetét és szívesen sétáltak velünk annak környékén. Örömmel láttuk, hogy program során jól összebarátkoztak a két iskola diákjai. Kellemesen elfáradva, de sok érdekes, új ismerettel térhettünk vissza az iskoláinkba.

Miskolci Nemzeti Színház - Színészmúzeum megismerése

1.    A program célja: az informális és nem formális tanulási lehetőségek, programok által megismertetni a Miskolc-Szirmai és Miskolc-Diósgyőri Református iskolák csapatait szűkebb környezetünk, Miskolc és környéke nevezetességeivel. Ennek érdekében - a tevékenység harmadik állomásaként- megtekintettük a Miskolci Nemzeti Színházat.
2.    Megvalósítás: A színház épületének alapos körül járása után beszélgetünk a külső felépítéséről, szerkezetéről, stílusjegyeiről. Ezek után a színészmúzeumba látogattunk el, ahol megismerhettük a színi igazgatókat, a neves színészeinket, színész családot. Korhű ruhákat láthattunk, akik híres művészek ruhatáraiból maradtak ránk. Lehetőséget kaptunk, hogy néhány ruhát magunkra öltsünk, kicsit „színészkedhettünk" belebújhattunk a színészek bőrébe. Sok szó esett a színházi felújításokról, fejlesztésekről, megtudtuk, hogy Közép-­Európa legnagyobb színházkomplexummá fejlődött az intézmény. A színház működése során számtalan darabot játszottak el, melyeket régi plakátokon is megtekinthettünk. Bekukkanthattunk a kulisszák mögé, ami rendkívül tetszett a gyerekeknek. Az ügyelő munkájából is ízelítőt kaptunk.
3.    Reflexió: Sok ismerettel, élménnyel gazdagodtunk, végezetül a jelmezeket is felpróbálhattunk és lefotóztunk. A programba bevont gyerekek saját tanítványainkkal együtt nagyon jól érezték magunkat hazánk első kőszínházában.

Miskolc-Lillafüred nevezetességeinek megismerése

1.    A program célja: az informális és nem formális tanulási lehetőségek, programok által megismertetni tanítványainkat szűkebb környezetünk, Miskolc és környéke nevezetességeivel. Ennek érdekében - a tevékenység negyedik állomásaként - a Miskolc-­Szirmai AMI csapatával megtekintettük a Miskolc-Lillafüred nevezetességeit.
2.    Megvalósítás: 2019. április 11-én autóbusszal indultunk Lillafüredre. Projektprogramunk első állomása a lillafüredi Palotaszálló volt, hová elsétáltunk és megismerkedtünk a kastélyszálló építésének körülményeivel, történetével, olyan jeles eseményekkel, melyek a Palotaszállóhoz és Lillafüredhez köthetők. Utunk folytatásaként a Függőkert teraszait tekintettük meg, valamint megemlékeztünk a költészet napja alkalmából József Attiláról is. Az Anna-barlangban megcsodáltuk az egyedülálló mésztufa képződményeket. Elgyalogoltunk a Hámori-tó mellett, hallottunk a Bükk híres kirándulóhelyeiröl és többi barlangjáról, majd a kisvonatot figyelhettük meg. Következő állomásunk Herman Ottó Pele­házának megtekintése és az utolsó magyar polihisztor munkásságának és életének megismerése volt.
3.    Reflexió: A gyerekek várakozással néztek programunk elé, érdeklődve hallgatták az ismeretanyagot és szívesen barangoltak velünk a meseszép, zöldellő LiIlafüreden. Sok ismerettel, élménnyel gazdagodtak, miközben jól összebarátkoztak a két iskola diákjai.

Miskolc és környéke - városismereti verseny megvalósítása

1.    A program célja: az informális és nem formális tanulási lehetőségek, közös programok által a tanulókat megismertetni szűkebb pátriárkánk: Miskolc és környéke nevezetességeivel, értékeivel, emlékeivel, múltjával és jelenével.
E cél elérése érdekében a tervezett program megvalósításának 5.- egyben utolsó -állomásként közös városismereti vetélkedőt szerveztünk a Miskolc-Szirmai Református Alapfokú Művészeti Iskola tanulóinak csapatával. A versenyre való felkészülést támogatták a közös városismereti kirándulások is, de további segítséget - egy tematikát - küldtünk a bevont intézmény tanulóinak, felkészítő tanárainak. A közös rendezvényt így a közös kirándulások mellett önálló felkészülés is megelőzte mindkét iskola csapatai esetében.
•    Tervezett célunk volt továbbá, hogy a bevont iskolával, a versenyző tanulókkal egy kellemes ismerkedő, közösségformáló alkalmat teremtsünk.
•    Legyen belső igényük arra, hogy lakóhelyük nevezetességeit, történelmét, gyökereit megismerjék, kutakodjanak, érdeklődjenek utána.
•    A gyermekek a szabadidő hasznos eltöltése mellett új ismeretekre tegyenek szert és beszámoljanak Miskolc és környéke megismerésére szervezett városnéző sétákon megszerzett ismeretekről.

2.    Megvalósítás: A Miskolc-Szirmai Református Általános iskola - mint bevont intézmény - tanulóinak és pedagógusainak fogadása után kötetlen beszélgetés alakult ki a két intézmény tanulói között, melynek során összeismerkedtek a jelenlévő versenyző tanulók. A kezdeti izgalmak után megtörtént a csoportalakítás és névadás, így 4 db hat fős csoport alakult vegyes összetételben. Minden csoport nevet választott magának, és ezt használták a verseny során: 1. Barlang-Ászok, 2. Várvédők, 3. Szín-Eszek, 4. Templomos Lovagok Versenyfeladatok leírása:
•    A verseny első feladataként szavazórendszeres kvízjátékot oldottak meg, ami 12 kérdésből álló feladatból állt. Ezt közösen kellett megoldaniuk a csapatoknak szavazórendszeren keresztül. Igen tetszett nekik ez a feladat!
•    Ezt követte a képfelismerés, amely során egy-egy épület vagy szobor részletét mutattuk meg, és ki kellett találni, hogy mihez tartozik. Ügyesen megbeszélték és közösen adták meg a válaszokat. Időnként kisebb viták is kialakultak.
•    A következő feladatban idegenvezetőnek csaptak fel a gyerekek. Lillafüredet kellett bemutatni turistának. Külön hangsúlyt helyeztek egy-egy nevezetességre. Miért is érdemes felkeresni ezt a gyönyörű helyet? Nagyon jól oldották meg ezt a feladatot is.
•    Ezután az avasi templom képéről készült kirakót kellett összerakni. Párhuzamosan két tanuló rövid, de alaposan felkészült ismertetőt készített az épületről
•    Végezetül időutazáson vettünk részt. Nagy Lajos király udvarában föszakácsokká váltunk. Egy három étkezésből álló menüt kellett összeállítani. A pontszámok összesítése alatt iskolalelkészünkkel dicsőítő énekeket daloltunk. Az eredményhirdetés után az ajándékok kiosztására került sor.
3.    Összegzés: A vetélkedő elérte a tervezésben kitűzött célját. Megvalósult a Miskolc-Szirmai Református Alapfokú Művészeti Iskolával- mint bevont intézménnyel a közösségfejlesztés. Sok új hasznos ismerettel lettek gazdagabbak tanulóink. Felkeltettük érdeklődésüket városunk nevezetességeinek felderítésére, történelmének megismerésére. Megértették, hogy érdemes nyitott szemmel járniuk, mert így észre vehetők városunk kincsei.