Műhelymunka: A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése

1.alkalom
2018.06.19. 12:00-14:00

 

 

A pályázat célrendszerének, célcsoportjának, és időkeretének rövid tájékoztatása után a NAT-hoz illetve a Pedagógiai Programhoz való illeszkedése került ismertetésre, majd röviden szó esett a módszertanáról is.
A szabadulószoba projekten belül három szoba kialakítása a tervezett, mindhárom szobára 3 különböző témában készültek a feladatok.
1. változatban
A Titanic története kel életre három szobán keresztül. A látogatók egy beszállókártya segítségével különleges kalandban vehetnek részt. A végső állomáson a harmadik szobában rátalálnak a híres gyémántra, az „ÓCEÁN SZÍVÉRE".
2.változatban
Sherlock Holmesnak és hűséges barátjának Watsonnak kell a segítség a csoport részéről az ügy felgöngyölítésében!
3.változatban
Bergengócia királya kéri a segítséget! Főboszorkánya ugyanis eltüntette a király koronáját.
Az egyes kidolgozott anyagok komplex bemutatását követően ízelítőt kaphattak a résztvevők mindhárom változat feladataiból, melyet időre kellett megoldaniuk. A feladatok, játékok után szabadulhattak a teremből.
Élményalapú tájékoztatást, lehetőséget kaptak a résztvevők, a kidolgozott anyag közvetlen megismerésére, megtapasztalására.

 

2.alkalom
2018.06.22. 8:00-10:00

 

 

A műhelymunkán az előadó ismertette a résztvevőkkel, hogy mi a projekt célrendszere: A projekt célja, hogy megismertesse a tanulókat az ősi mesterségek történetével, a mesterségekhez kapcsolódó eszközökkel, anyagokkal, szókinccsel. Mesterségek gyakorlása, hagyomány őrzése.
Ismertették a célcsoportját:
Felső tagozatos tanulók, 5-6. osztály, foglalkozásonként más-más korosztály a mesterségek specifikumai alapján kiválasztva, a gyermekek kulturális tevékenységekhez való egyéni viszonyulását figyelembe véve. Időkeretét:
Éves óraszám 34 óra, egy foglalkozás kéthetente 2 órát foglal magába.
Főbb témák:
I.    Kosárfonás
II.    Vesszőszobrászat
III.   Gyöngyözés
IV.   Fazekasság
V.    Sajtkészítés
VI.   Kenyérsütés

 

3.alkalom
2018.06.22. 10:00-12:00

 

 

A műhelymunka során a résztvevők megismerhették a táblajáték szakkör célját, a sokszínű képességfejlesztő lehetőségeket. Szóba került, hogy a számtalan ismert és kevésbé ismert táblajáték közül, hogyan és mi alapján esett választás az alsó és a felső tagozaton az alkalmazott játékokra, figyelembe véve az életkori sajátosságokat, a fejlesztendő képességeket.
A műhelymunka második részében a résztvevők játszhattak egymással, mely során betekintést nyerhettek, hogyan tanulhatnak a gyerekek egy új táblajátékot.
Bemelegítő feladatként játékok neveit keresték meg a résztvevők. A betűrejtvényben 13 ismertebb táblajáték neve volt elrejtve. Ezután a Római körmalom játékkal ismerkedhettek meg. Erre a játékra jellemző, hogy gyors lefolyású játék, és akár egy-egy tanórát is érdekesebbé, mozgalmasabbá tehetnek vele a pedagógsok. A játéktanulást a Mancala játékkal való ismerkedéssel folytatták a jelen lévők. Érdekes volt, hogy a felnőtt pedagógusok ugyanolyan lelkesedéssel játszanak,· tanulnak, segítik egymást a tanulásban, mint a gyerekek. A játékot az internet segítségével digitális formában is kipróbálhatták. Ezután a Mancala játékhoz kapcsolódó feladatlapot lehetett megoldani. Ezzel bemutatásra került, hogy hogyan lehet a játékhoz kapcsolódó feladatokkal a gondolkodásfejlesztést teljesebbé tenni.

4.alkalom
2018.06.22 12:00-14:00

 

 

A projekt célrendszere: A tanulók legyenek képesek felfedezni a virtuális és hagyományos társasjátékok legfőbb jellemzőit. Fejlődjön térlátásuk, emlékezetük, logikai készségük, stratégiaalkotó és alkalmazkodó képességük, szabálytudatuk, életszemléletük, problémamegoldó gondolkodásuk. Minden tanuló megtalálhassa azt, ami neki tetszik, amivel a legszívesebben játszik.
A projekt célcsoportja: 10 - 14 éves korosztály. Egy foglalkozáson 12 olyan tanuló, akik szeretnek gondolkodva játszani, együtt lenni társaikkal. Akik szívesen megosztják tudásukat másokkal, nyitottak az újra.
A projekt időkerete: Éves óraszám: 30 óra, kéthetente 2 óra játékfoglalkozás.
A műhelymunka első szakaszában röviden kifejtésre kerültek a tematika összeállítása közben felmerülő nehézségek, a Z generációs gyermekek legfőbb jellemzői, majd részletesen ismertetésre kerültek a projekt célkitűzései, a foglalkozások célcsoportja és időkerete, a játékok kiválasztásánál figyelembe vett nevelési célok, és a projekt megvalósítása után várható eredmények. Végül bemutatásra kerültek a foglalkozások megtartásához szükséges eszközök is.