Műhelymunka: Pedagógusok felkészítése

1.alkalom
2018.06.21. 9:30-11:30

  

 

MŰHELYMUNKA-1. VÁROSISMERET, 2. HÉT PRÓBA
1.    A projekt megnevezése: Közösségfejlesztő programok, közös versenyek, vetélkedők szervezése
-    Városismereti verseny
I.A projekt bemutatása tartalmazta a cél és a tematika ismertetését.
Cél az informális és nem formális tanulási lehetőségek, programok által megismertetni a diákokat a szűkebb környezetükkel, Miskolc és környéke nevezetességeivel, értékeivel, emlékeivel, múltjával és jelenével. A gyerekeket négy alkalommal a tervezzük elvinni nevezetességekhez a projekt keretein belül.
A projekt fejleszti a lényeglátást, a problémamegoldást, a képzeletet, a kezdeményezőképességet, az összefüggéslátást, segíti a lokálpatriotizmust.
A gyerekek képessé válhatnak az induktív és deduktív következtetések levonására, több megoldás keresésére, a cselekvéstervezésre, egymás segítésére, alkalmazkodásra. Fejlődik időgazdálkodásuk, megfigyelőképességük, emlékezetük, beszédbátorságuk, kommunikációs készségük és esztétikai érzékük.
II. Játékos interaktív vetélkedő szavazórendszeres játékkal
Az előadás második szakaszában kollégáink ízelítőt kaptak a városismereti vetélkedőből.
Annak a feladatnak választottam bemutatását, ahol képrészletek felismerésével kellett megállapítani a nevezetességek nevét és pontos helyszínét.
A 2. projekt megnevezése: Hét próba ezen belül: Mikulás party, 12 órás labdajáték, Gyereknap
A műhelymunka a ppt. anyag bemutatásával kezdődött. Ismertettem a pályázat címét, az általunk kidolgozott projekt 3 részét - kiknek szól, mikor valósítjuk meg, hány órában.
Ezután a részletekre tértünk -
a) 12 órás labdajáték - melyet kipróbáltunk ebben az évben - megbeszéltük a felépítését, tapasztalatainkat, a lehetőségét foci mellett a kosár-, kézilabda bevezetésének lányoknál.
b) A második részt egy kis just dance-szel kezdtük, hogy a kollégák is kipróbálják a Mikulás partynak ezt az élményelemét.

Majd kipróbáltuk ennek egyik játékát a tésztából láncfűzést:
Nyakláncfűzés tésztából időre
c) Végül a Gyereknap eseményeit beszéltük meg, melyet ebben az évben ezen a napon ki is próbáltunk, hogy a tapasztalatokat össze tudjuk gyűjteni. Ezt tettük meg első lépésként.
Majd a játékok kipróbálása következett: kirakós, egy vonallal bármire képes vagyok, tüdőfoci, vizes vödörből alma kivétele, célba gurítás, karika dobálása, nápolyi evés, labdavezetés akadályok között. A résztvevők elégedettek voltak, élvezték a bemutatást, a közös vetélkedőket, játékokat.

 

2.alkalom
2018.06.21. 11:30-13.30

 

 

PPT bemutató keretében kaphattak tájékoztatást a résztvevők a LEGO projekt elméleti hátteréről, a LEGO-val való informális tanulás mibenlétéről: A LEGO, MEGA lego építőjáték erősíti a problémamegoldást és az ahhoz vezető utat, motiválja tanulóinkat.
Fejleszti:
•    A matematikai látásmódot, szemléletet és megközelítést alapműveleti szinten, mérési feladatokban, geometriában.
•    A kommunikációt a beszéd, hallgatás, a feladatok megoldásának egymás közti bemutatásával.
•    Az együttműködést, erősíti a csapatban való munkát, hiszen a gyerekeknek együtt kell gondolkodniuk, dolgozniuk.
•  Megtapasztalható a tanulási folyamatban részt vevők közötti interaktivitás: véleménycsere, vita, egymás gondolatainak megismerése, párbeszéd.
•    Mindezek által az informális tanulás az egyén, a csoport és a közösség szintjén is kifejti hatását.

Szó esett arról, hogy tanév során majd a pályázat keretében megvásárolt LEGO készletek, MEGA LEGO és GIGA PUZZLE elemekkel való játékos foglalkozások segítik a tanulást (Orient Bazaar társasjáték, betűs, számos, matekos, ugróiskola habtapi, játékszőnyeg, Lego Mikulásgyár készlet, Manók műhelye készlet, Lego Heartlake bevásárlóközpont készlet, Lego Minecraft farmház stb.).
Az előadás 2. részében kis csoportokban ismerhették meg a Labirintus-építést.

 

3.alkalom
2018.06.21. 11:30-13:30

 

 

Célok ismertetésével kezdődött a közös munka.
Az előadás célja, hogy a résztvevők ismerjék meg a különböző fényképezőgép típusokat, és a fényképezőgépek általános kezelési elveit, ismerjék a legalapvetőbb fényképészeti beállításokat és kompozíciós lehetőségeket.
A lyukkamera bemutatására is sor került, majd a fotózás 3 alappillérének megemlítése, beáramló fény mennyisége, a lyuk mérete; a megvilágítás időtartama és a fényérzékeny anyag kapcsolata.
A rekesznyílás alapbeállításainak ismertetése: A gyári beállítások úgy vannak megadva, hogy minden következő érték pont fele annyi, vagy kétszer annyi fényt juttat a filmre. Minél nagyobb rekesznyílással dolgozunk, annál életlenebb lesz a háttér, és minél szűkebb a nyílás, annál élesebb lesz a kép egésze. A rekesz és a záridő kapcsolatát egy ábrán szemléltettem 25 variálási módból 5 teljesen tökéletes. A többi akkor jó, ha kifejezetten az a célunk, hogy felül-, vagy alulexponált képet kapjunk.
Tárgyak fotózásakor említésre került a műtermi fotózás, illetve a tárgy lefotózása a saját környezetében. Bemutatásra kerültek a különböző látószögű objektívek, azok képi megjelenése, az esetleges torzítások. Makrofotó készítésekor szóba került a csillogás és a háttér fontosságáról.
Az emberek fotózásakor megemlítésre került a 3 nagy témakör, a baráti fotó készítése, az ellesett pillanat varázsa, illetve a portré fotó.

Továbbá az előadó kitért az alábbi témákra is:
-    fekete-fehér filmek különleges hangulata
-    emberek fotózásakor elkövetett hibák
-    az esti és éjszakai fotózás közti különbségek, különböző fotótechnikák alkalmazása
-    fotózáshoz kapcsolódó jogszabályok

,,Olimpiai játékok a diósgyőri refiben"
A projekt bemutatását prezentáció segítségével kommunikálta az előadó a résztvevők felé.
A bemutató tartalmazott egy kisfilmet, amely folyamatában illusztrálta a projekt lebonyolítását. Megjelenítésre került a jelképek, ruházat, eszköz, verseny és a lebonyolítás rendszere.
A bemutató során a zene és hanganyag által támogatva, jól átment az olimpia hangulata, lelkülete. A hallgatóságot megérintette a nemes versengés és a Fair Play szelleme!
Az a cél, hogy a gyerekek cselekvésükön keresztül, tevékenységükben és élményeiken keresztül tapasztalják meg, és dolgozzák fel az eseményt.
A bemutató végén a felmerült kérdésekre mindenki választ kaphatott, mely kérdések többnyire a megvalósítás területét érintették.

 

4.alkalom
2018.06.21. 13:30-15:30

 

 

A műhelymunka kezdetén a résztvevők megismerkedhettek az ÖKO program céljával, a projekt időtartamával és tematikájával, ezen belül az egyes helyszínekre tervezett programokba is bepillantást nyerhettek.
Az foglalkozás második szakaszában egy mikrofoglalkozás keretében került bemutatásra a ,,Gondold újra!" manuális tevékenység. Ez azt jelentette, hogy egy fehér alaplapra, körvonalaiban megrajzolt mintát kellett kupakokkal kirakni, majd a kupakok papírra rögzítése ragasztóval történt. Az így kapott alkotások mint egy falikép funkcionálhatnak.
A jelenlévő pedagógusok aktívan vettek részt a foglalkozáson, élvezték a bemutatót és a közös kísérleteket.

 

5.alkalom
2018.06.21. 13:30-15:30

 

 

A műhelymunka 2018.06.21-én, csütörtökön zajlott. A tevékenységekben 15 pedagógus vett részt.
Az idegen nyelvi olvasókör és angol nyelvi tábor tematikáját, annak célját, főbb tevékenységeit ismertette az előadó a résztvevő a pedagógusokkal.
Idegen nyelvi olvasókör
Szóba került az olvasókör célja:
-    szókincsfejlesztés
-    kiejtés fejlesztése
-    az idegen nyelvi kommunikációs készségek fejlesztése
-    élményszerzés, az olvasás megszerettetése
-    az idegen nyelvi célországok kultúrájának. megismertetése (Egyesült -Királyság és tagországai, USA) Részletesebben Skócia, London, New York megismertetése, ezzel kapcsolatos szokások, tradíciók átadása. Ezen ismeretekkel bővíthető a tanulók látókörét, fejleszthető általános műveltségük. Hiszen a későbbiekben az idegen nyelven letett nyelvvizsga követelményeinek egyike az, hogy a vizsgázó ismerje a célnyelv kultúráját. A korábbi tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a legtöbb tanuló nincs tisztában a célország földrajzi elhelyezkedésével, fővárosaival sem.
Fontosnak tartjuk a sikerélmény szerzését, illetve a pozitív megerősítés használatát. Olyanoknak is, akiknek egyébként a tanórákon kevesebb sikerélménye van.
A beszámoló következő részében kiragadott feladatokat láthatták a pedagógusok:
1.    Országok beazonosítása fővárossal
2.    Képfelismerés párosítással (épületek, neve, országa)
3.    Szituációs feladat: Lisa bemutatása a McGregor családnak (milyen információkat tudunk Lisáról?)
4.    Műveltségi totó: Ki emlékszik több részletre a 3 könyv kapcsán?
5.    Show and tell (mutogatás, híres helyek)

Show and tell - Mutogasd el az alábbi híres helyeket , épületeket! feladat
1.    Buckingham Palota
2.    Őrségváltás
3.    Szabadság szobor
4.    The Big Apple
5.    Skót dudás
6.    Loch Ness-i szörny
7.    Trafalgár -tér

Angol nyelvi tábor
A műhelymunka során a résztvevők motiváltsága megfelelő volt, nagy lelkesedéssel hajtották végre a feladatokat.
A munkát a tábor témájának megnevezésével kezdtem, majd bemelegítő gyakorlatként megnéztünk egy imázsfilmet Miskolcról. A tanárokat csoportokba osztottam, majd a csapatoknak meg kellett nevezniük minél több nevezetességet a videóban látottakból. A csapatoknak 5 perc állt a rendelkezésükre. Először általánosságban volt szó a táborról, majd napi bontásban kerültek bemutatásra a programok. Miközben a korábbi táborok fényképeiből készült és kivetített ppt-t nézték a résztvevők.
Az előadás rövid vázlata:
Az 5. évfolyamnak szervezendő tábort, augusztus utolsó hetében az alábbiakból áll.
•    csapatépítés, kooperáció
•    hangolódás az iskolára
•    motiváljuk a gyerekeket az angol nyelv elsajátítására, s mindeközben történelmi, természettudományos ... ismereteik is növekedjenek+ Miskolc nevezetességeit megismerjék.
-    Miskolc kicsit másképp: olyan homlokzatokat, feliratokat is vegyen észre, amit eddig még nem
A foglalkozások áhítat és reggeli után kezdődnek, ahol játékos formában gyakorolhatják a nyelvet mindennapi élethelyzetekben.
A hét első napján foglalkoztató füzetet készítenek a diákok, melybe a hét szóanyagát gyűjthetik, ragaszthatják, rajzolhatnak.
1.    nap: csoportok kialakítása, szabályok megbeszélése.
Diósgyőri vár: játékos szótanulás a teremben (fénymásolat, ppt, memóriajáték) -majd a tanultak alkalmazása a várban-totó kitöltése csoportokban.
2.    nap: történelmi belvárosi séta angol nyelvű idegenvezetéssel, közben totó kitöltése Pannon-tenger Múzeum, ahol angol nyelvű idegenvezetés után egy feladatlapot kell kitölteniük (állatok, növények neve + természettudományos szókincs fejlesztés)+ egy kis szabad játék, majd délután kipróbálhatják a hagyományos zabpelyhes keksz sütését (mennyiségek, alapanyagok neve, konyhaművészet)
3.    nap:Vadaspark felfedezése először egy közös sétával és szótanulással, majd egy térkép segítségével kell megtalálni bizonyos állatokat, feladatok megoldása csoportban. Az iskolában poszter készítés egy kiválasztott állatról-mondatalkotás is. (foly. és egyszerű jelen) + kiselőadás a többieknek. Kitűző készítése (rajz, kreativitás)
4.    nap: Lillafüred, ahol a legfőbb látványosságokról érdekes információkat hallhatnak angol nyelven, majd igaz-hamis állítások megoldása a DVTK parkban.
Délután: poszter készítés különböző stílusban: Mit mutatnál meg egy külföldinek?
Záróvetélkedő (image video, totó a hét eseményeiről, activity, összekevert kép).
Az előadás végén az előadó megmutatott egy feladatot a záróvetélkedőből.
A műhelymunka során a résztvevők érdeklődő magatartást tanúsítottak, az alkalom jó hangulatban, motivált légkörben zajlott, sikerült felkelteni a hallgatóság figyelmét.