Műhelymunka: Lelki és fizikai egészség fejlesztése

1.alkalom
2018.06.19. 12:00-14:00

 

 

A műhelymunka a tematika ismertetésével kezdődött, majd játék követte.
Az első játék egy vicces ismerkedős játékkal volt, ahol mindenkinek el kellett mondani a keresztnevét, de elé kellett tenni egy alliteráló jelzőt pl: Értékes Évike. Amikor egy ember bemutatkozott, a következőnek el kellett sorolnia az összes előtte lévőt és hozzá kellett tennie a maga nevét.
A következő játékban mindenki felállt egy körbe, középre állt a fogó, akinek be volt kötve a szeme. A bekötött szemű a tanult módon megnevezte azt a 2 ember, akinek helyet kellett cserélnie és a helycsere közben el kellett kapnia valamelyiket. Akit megfogott, a kör közepébe állt és ő volt a következő fogó.
Ezeknek a játékoknak köszönhetően a résztvevők a játék során jobban megismerhették egymást, társaikat, feloldódhattak, megmutathatták a kreativitásukat és a tehetségüket és megismerhették a gyerekeknél alkalmazott módszerek hatékonyságát.

 

2.alkalom
2018.06.22. 8:00-10:00

 

 

A műhelymunka két tevékenységrészből állt.
1. Prezentáció a Művészetterápiás eszközök bevezetése a személyiségfejlesztés céljából (alsó-felső tagozat) célkitűzéseiről, eszközeiről. A prezentáció bemutatta a résztvevőknek az alsó és felső tagozat számára kidolgozott témákat. Meghatározásra kerültek a célkitűzések, feladatok, eszközök. A művészetterápia a nevelési- és életproblémák megoldására kínál egy sajátélményre épülő módszert. Az alkotófolyamat kreativitás-fejlesztő, önismeretet elősegítő rekreációs hatás. Az önismeret fejlesztésével, saját komplexusok felismerésével járul a személyiség kiteljesedéséhez, az identitás megerősödéséhez. Bemutatásra került az alsó és felső tagozat számára kidolgozott feladatsor. Alsó tagozatban 30 óra képzőművészet-terápiás foglalkozás, míg felsőben 20 óra képzőművészet-terápiás és 10 óra zeneterápiás foglalkozás vázlata került bemutatásra. A feladatok ismertetése konkrét példákkal történt.
2. Képzőművészet-terápiás foglalkozás egy feladatának bemutatása és elkészítése:
A feladatot párban kellett végrehajtani. A feladat első részében adott zenére kellett papíron vezényelni. Ennek a feladatnak a lényege, hogy ábrázolás nélküli jelhagyás (a zene ütemére) történjen. Itt kipróbálhatták a művészetterápia relaxáció és a stresszoldó hatását. A rajzolás befejezésével az egymás mellett ülők kicserélték a feladataikat. A második részben ki kellett egészíteni úgy egymás rajzát, hogy a rajzban felfedezhető, felismerhető részleteket ki kellett emeli illetve kiegészíteni. Itt nagyon fontos volt a ,,belelátás". A feladat a kreativitást és az empatikus képességet is fejlesztette.

 

3.alkalom
2018.06.22. 10:00-12:00

 

 


A műhelymunka prezentációval kezdődött, melyben bemutatásra került, hogy mit jelentett a drámapedagógia régen és mit most, vagyis, hogy állítható a drámapedagógia a lelki fejlesztés szolgálatába. A kidolgozott módszertan szerint nem egy drámajáték létrehozása a cél, hanem játszva történő készségek, képességek fejlesztése, szem előtt tartva az informális és nem formális oktatás lényegét.
A következő lépésben, mivel itt valóságos műhelymunkáról volt szó, a játékok kiválasztása került szem elé. A kiválasztás szempontjai a következők voltak: felnőttek számára is játszható legyen, biztosítsa a műhelymunka jó hangulatát, igazán a játékosságot célozza, és ami a legfontosabb sikerüljön általa bemutatni az általunk kitűzött célt.
A műhelymunka nagy része játékok gyakorlati alkalmazásával telt, amikor is a résztvevők kipróbálhatták a felsorolt játékokat: voltak ismerkedősek, koncentrációsak, versenyfélék.
A munka lezárásaként mindenki megoszthatta a többiekkel, hogy hogyan érezték magukat az egyes játékokban, milyen érzéseket keltettek bennük a különböző tevékenységek.

 

4.alkalom
2018.06.22. 12:00-14:00

 

 

A műhelymunka segítségével a résztvevőknek bemutatásra került a pályázat nyújtotta lehetőségek egyik tematikája, a „Népek tánca" élményszerű formában.
Bemutatásra került még:
•    a pályázat elvárásainak megfelelő célok,
•    az informális tanulás pályázatban rejlő tudásbővítő lehetőségek,
•    az iskolarendszerű képzési rendszerek mellett megvalósuló nem formális tanulás lényege

A „Népek tánca foglalkozások célja, hogy a tanulók megismerjék, tiszteljék Magyarország és más népek kulturális örökségét, hagyományait, megismerkedjenek más nemzeti értékekkel.
A tematika által fejleszthető az általános műveltség, különböző képességek, az ön- és társadalomismeret, mozgáskoordinációs, esztétikai kifejezésmódja, a ritmusérzék, a térérzékelés, a testtartás, fantáziája, kreativitás, a társas kapcsolatok iránti érzék, az együttműködés, alkalmazkodás.
A „NÉPEK TÁNCA" műhelyfoglalkozás felépítése az alábbi volt:
•    bemelegítés, ráhangolódás, előkészítés: a foglalkozások előkészítése minden esetben dramatikus játékok, kiszámolók, játékos bemelegítés, zenés körjátékok, zenei elemek alkalmazásának segítségével történik, hogy a fizikai megterhelés előkészített legyen.
•    a tánclépések bemutatása, tanítása: Ugróiskolákkal lehetett hangolódni a mozgásra, a játékos tánctanítást lépésenként, videós felvétel segítségével, lassítva tanultuk aprólékosan elemezve.
•    a tánclépések gyakorlása: ismétlés, páralakítás, gyakorlással rögzíthetők a tanultak.
•    szabad táncos improvizáció megvalósítása zenére: A kreativitás fejlesztésére egyéni táncmozdulatok kitalálásával lehetett motiválni az alkotófantáziát.